power-as-a-service, Elektrifiering, Elbåtar

Snart blir Amsterdams sightseeingbåtar eldrivna

Publicerad: 2023-05-31 Uppdaterad: 2023-10-27 kl. 14:54

Sightseeingbåt i en kanal i Amsterdam

År 2025 kommer Strommas samtliga sightseeingbåtar i Amsterdam att gå tyst och utan utsläpp. I samarbete med Vattenfall elektrifieras nu företagets kanalbåtar i staden.

Amsterdam har infört krav på fossilfrihet till år 2025. Till dess kommer därför Strommas sightseeingbåtar som trafikerar den nederländska huvudstadens kanaler att byggas om för eldrift.

Vattenfall bidrar till omställningen genom att tillhandahålla batterisystemet, berättar Bilal Malla, affärsutvecklare Maritime Solutions, Vattenfall. Vattenfall levererar även fossilfri el till Stromma i projektet.

– Med eldrift blir båtfärden tyst och behaglig. Drift- och underhållskostnaderna är betydligt lägre och miljömässigt är denna omställning en både oundviklig och efterfrågad lösning, säger Bilal Malla.

Samarbetet är det första steget i ett partnerskap för att elektrifiera Strommas båtflotta och säkra fossilfri drift. Företaget har verksamhet i sex länder och sammantaget 19 destinationer.

– Vi står inför en stor anpassning av vår verksamhet och partnerskapet med Vattenfall är ett viktigt steg i vårt fortsatta hållbarhetsarbete, säger Patric Sjöberg, vd och koncernchef för Stromma Group.

Idealisk typ av båttrafik

Sightseeingbåtar har optimala förutsättningar för batteridrift. Hastigheten är låg, vilket ger en längre räckvidd och kräver färre laddningar. Båtarna kan laddas över natten och på lägre effekt, vilket är skonsamt för batterierna. För andra typer av båttrafik är förutsättningarna annorlunda, konstaterar Bilal Malla.

– För den tidtabellsstyrda pendelbåtstrafiken kan utmaningarna vara flera. Distans, fart, framdrivningseffekt samt tillgänglig laddningseffekt på de olika kajerna är de avgörande faktorerna för utformningen av den optimala lösningen.

Vattenfall erbjuder tjänsten ”Power-as-a-Service” till redare och hamnägare. Den kan innefatta flera olika lösningar, som skräddarsys utifrån behov vad gäller laddningsinfrastruktur och den elektriska drivlinan.

– I vårt uppdrag inom tunga transporter fokuserar vi på att möjliggöra omställningen av transport, både land och på vatten. Vattenfalls roll är att vara med och ta fram förslag på lösningar som passar kunden genom samarbete med ledande marknadsaktörer, säger Bilal Malla.

Flera tekniksprång inom räckhåll

När det gäller pendelbåtstrafik kan exempelvis de utmaningar som finns i dag på kort- och medellång sikt adresseras genom batterilager som kompenserar bristen på tillgänglig effektkapacitet, berättar Bilal Malla. Om fem till tio år kommer det tekniksprång vi befinner oss i även att omfatta andra typer av energibärare, som grön vätgas eller metanol, roterande vindsegel och vätgasturbiner, konstaterar han.

– I den omställning som pågår är det absolut nödvändigt att tillvarata de möjligheter som finns inom olika teknikspår, även om de befinner sig i olika mognadsfaser. Det är också viktigt att nämna att genom partnerskap skapas nya förutsättningar för omställning. Ofta krävs betydande resurser för att bana vägen för framtidens fossilfria sjöfart.

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!