Elbilar

Elbilens historia och utveckling

Publicerad: 2020-07-13 Uppdaterad: 2022-11-25 kl. 13:21

Elbilens historia och utveckling

Elbilar kan idag ses som trendiga och moderna, men det är inte en uppfinning av vår tid. Elbilens historia går tillbaka mer än 200 år! Visste du att den första bilen någonsin var en elbil?

Det är svårt att exakt fastställa starten på elbilens historia: vem som gjorde den första elbilen och när den första elbilen uppfanns. Dagens elbilar är resultatet av flera tekniska genombrott – från batterier till elmotorer. Därför finns det ingen enskild uppfinnare eller ett enskilt land som kan ta åt sig äran.

Elbilens historia började redan på 1800-talet

Elbilens historia har sin början redan före förbränningsmotorn. Utvecklingen av elektrisk mobilitet startade ungefär i början av 1800-talet, då flera forskare i Europa började forska runt batterier och motorer. Runt 1830 visade den skotska uppfinnaren Robert Anderson upp en elvagn – som ofta betraktas som den första elbilen. Ungefär samtidigt tog även den amerikanska uppfinnaren Thomas Davenport fram en elektrisk modell.


Den franska ingenjören Gustave Trouvé visade år 1881 det första eldrivna fordonet för välden – en trehjuling med elmotor och batteri. Detta är fortfarande basarkitekturen för elbilar. Den körde 10 km/h – som vid den tiden ansågs farligt snabbt. Den första Benz-bilen med ICE (förbränningsmotor) kom först 1886. År 1899 satte den belgiska racerbilsföraren Camille Jenatzy till och med ett rekord, för att nå sin toppfart över 100 km/h, med sin elbil.

Förbränningsmotorernas intåg

Ser man tillbaka på elbilens historia blomstrade den under sekelskiftet 1800 och 1900. Redan i slutet av 1800-talet började även tågen rulla på den elektricitet som levererades via luftledningar (samlingsskenor). Siffror från början av 1900-talet visar att elbilar och flottor var mycket närvarande i USA och på västeuropeiska vägar.

Trots elektricitetens framfart fick historien om elbilen tillslut konkurrens. Förbränningsmotorerna vid den tiden hade en stor nackdel, de var tvungna att startas med en vev! Men uppfinningen av "elektriska startar" 1911 gav återfödelse till förbränningsmotorfordon. Därefter, i kombination med dåtidens låga räckvidd och dyra batterier, hade elektriska fordon en marginaliserad existens – men eldrivna fordon försvann aldrig helt.

Elbilen i nutid

I mitten av 1990-talet lanserade Toyota modellen Prius – världens första massproducerade hybridmodell till den internationella marknaden. Cirka 2004 byggde Roadster på förtroendet ytterligare för den livskraftiga elektriska transporten, för motorvägar och längre avstånd. Under tiden, runt 2010, kom Chevy Volt och Nissan LEAF ut på vägarna och blev en enorm framgång. Nästa stora tillkännagivande var utan tvekan Tesla Motors som omformade hela den elektriska fordonsindustrin.

De senaste stora stegen i den tekniska utvecklingen har skett inom elbilsbatterier. Den nya tekniken har sänkt priset med mer än hälften, samtidigt som prestandan förbättrats. Det har gjort det möjligt att använda elfordonens enorma potential – med många olika bilar att välja mellan.

Lär dig mer om skillnaderna mellan hybrid, självladdande hybrid och elbil

Att resa i Sverige med din elbil 

New call-to-action


Artikeln baseras på Who made the first electric car | A brief history & evolution of Electric Mobility av Pon Paulraj.

Bild av Oberholster Venita, Pixabay

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!