Avsnitt 29

Har vintersporten en framtid i en varmare värld?

  • Tid: 15 min 54 sek
  • Energi
Olle, Per och Jens podcast 2025 3-1

FN har utsett 2025 till det internationella året för bevarandet av glaciärer – men är det för sent? Klimatförändringarna smälter bort våra vita vidder i rasande takt, och det påverkar inte bara naturen utan även hela näringskedjor inom turism och idrott. Vad händer med världscupen i alpint och de företag och samhällen som är beroende av vinterns snö?

Gästerna:

Per Olsson från Stockholm Resilience Center vid Stockholms Universitet
Olle Danielsson, vd för världscupen och arrangör för Nordic Sustainability Arena.

> Läs mer om Nordic Sustainability Arena 

Frågor som diskuteras i detta avsnitt:

00:01:23: Hur illa är det ställt med världens snötäcken och glaciärer?
00:02:54: Hur påverkas företag och samhällen som är beroende av vinterturism?
00:04:04: Vilka konsekvenser kan en försvinnande vinter få för samhället i stort?
00:05:50: Hur arbetar världscupen med att minska sin klimatpåverkan?
00:08:29: Hur kan företag och samhällen samarbeta för att driva omställningen framåt?
00:09:22: Ligger vi i fas med den omställning som behövs – eller är vi på efterkälken?
00:10:47: Hur engagerade är svenska företag och världens alpinåkare i klimatfrågan?
00:12:32: Kan idrottsevenemang användas som en plattform för att driva hållbar förändring?
00:14:39: Hur skapar vi en trygg miljö för att diskutera svåra frågor och lösa dem tillsammans?

 

Upptäck fler podcastavsnitt!

 

 

00:00:01 Jens Berggren 
FN har utsett 2025 till det internationella året för bevarandet av glaciärer. Det kan tyckas vara för lite och för sent, med tanke på de senaste årens globala värmerekord och forskarlarm om konstant och kraftigt ökande avsmältning. Och nyheter om kollapsande svenska glaciärer. Klimatnyheter är ju i allmänhet rätt nedslående. Några som är extremt bra på att hålla balansen i vinande vind på hala och varierande underlag, vana vid att slå undan hinder och snabbt slingra sig fram genom knixiga banor - är våra alpinåkare. Hur hanterar de det möjligtvis existentiella hot mot deras verksamhet och mot företagen runt omkring? Kan vi verkligen vänta oss vintersport i en allt varmare värld? 

00:00:49 Jens Berggren 
Det här är Energy Plaza podcast. Jag heter Jens Berggren och är klimatcoach på Vattenfall. Med mig för att besiktiga backen och banan mot bevarad snö och is, har jag biträdande forskningschef Per Olsson vid Stockholm Resilience Center och Olle Danielsson, vd för världscupen och arrangör för Nordic Sustainability Arena. 

00:01:20 Jens Berggren 
Varmt välkomna båda två! 

00:01:22 Per Olsson
Tusen tack! 

00:01:23 Olle Danielsson
Tackar! 

00:01:23 Jens Berggren 
Per, hur illa är det ställt med världens vita vidder egentligen? 

00:01:29 Per Olsson
Ja, det är allvarligt. Den globala uppvärmningen hör vi ganska mycket om, men att vi också har en extra snabb uppvärmning just i Arktis. Och några studier visar väl på att det kan vara upp till fyra gånger snabbare i Arktis. Och att det påverkar förstås jordens glaciärer som är starkt hotade. Där finns också studier som visar på att vi kan förlora upp till mellan 25- 50 procent av glaciärerna till 2100. 

00:02:08 Jens Berggren 
Oj! Men det kanske är lite att svära i kyrkan i det här sammanhanget, men att fräsa ner för en backe i fartdräkt då det är farligt brant och knixigt. Det är väl egentligen inte en mänsklig rättighet? Det är väl inte det värsta som kan hända? 

00:02:23 Per Olsson
För vissa kanske det känns som att det är det värsta som kan hända. Men i ett bredare perspektiv så ser vi till exempel att det inte bara är i Arktis som snön och glaciärer är hotade, utan också i Alperna. Där vet vi att det på vissa ställen under de senaste 50 åren är 50 % av snötäcket försvunnit och det innebär stora förluster för till exempel turismindustrin. 

00:02:54 Jens Berggren 
Så det är inte bara fartåkare som drabbas. Olle, du kommer från Åre och regionen där omkring. Vad skulle konsekvenserna kunna bli? Inte bara för åkarna utan också för företagen och regionerna som idag försörjer sig på vita vintrar?

00:03:07 Olle Danielsson
Det skulle påverka jättemycket då allting är uppbyggt kring vinterturismen. Vi ser ju också liftbolagen, som går mer mot en hel årsverksamhet. Man kan inte bara vara ett vinterbolag längre, utan nu breddar man paletten och jobbar även mer med ett helårstänk. Så det är väl en del i omställningen också som företag, att inte bara förlita sig på det som gästerna ska inbringa på vintern, utan nu behöver vi jobba mer på en helårsbasis. 

00:03:45 Jens Berggren 
Det är väl fortfarande så att vintern är den stora delen i intjäningen? Och att sommaren är ett litet tillägg, så att säga. 

00:03:52 Olle Danielsson
Ja, visst är det så. Om vi ser till de gästnätter vi har är ju vintern överlägsen sommaren idag. Det är inte ens på samma planhalva, än så länge. 

00:04:04 Jens Berggren 
Om man tänker sig lite längre bort. Om man inte bara tänker på de här specifika vinterorterna utan samhället i stort, hur kan det påverkas av en försvinnande vinter? 

00:04:16 Per Olsson
Ja, om man tänker på glaciärerna så har de en funktion när det gäller vattenförsörjningen förstås. Och det är inte bara vattenmängden, utan också fördelningen av vattenförsörjning över året. Vi vet ju från Himalaya och hur många som är beroende av glaciärerna i Himalaya. Det är 1 miljard människor som är beroende av sin vattenförsörjning på Himalaya. Om det blir problem med vattenförsörjningen, så kan det också leda till  konflikter mellan länder. 

00:04:57 Jens Berggren 
Så det är kampen om den här resursen? Men det är också att när glaciärerna smälter så får man mycket mer vatten under ett tag, och sen får man troligtvis mycket mindre vatten längre fram. Hur balanserar man den problematiken i ett utvecklingsperspektiv? Är det nånstans man behöver flytta ifrån för att man vet att det kommer försvinna? Eller kan man kompensera det på något sätt? 

00:05:16 Per Olsson
Då är vi inne på det här med att vi anpassar oss, precis som industrin och näringslivet nu gör kring de här anläggningarna att de anpassar sig till problemet. Och det är lite som i  militären och sporten så vi pratar mycket om att gilla läget, och här ska man nog inte gilla läget. Här ska man nog inte acceptera läget och förändra på ett sätt som inte är en anpassning. Och då pratar vi om transformation istället. Att vi måste ställa om och ändra de system och de beteenden, regelverk och värderingar som skapar problem från början. 

00:05:50 Jens Berggren 
Hur har ni jobbat med det kring världscupen? Är det någonting ni arbetar med aktivt? 

00:05:55 Olle Danielsson
 Ja, det är det absolut. Vi har det ganska bra från start i och med att vi har en liftanläggning som kör på fossilfri el. Vi har ett naturligt vattenflöde för kanonsnön som tillverkas varje år. Det är ju Åre älven, Indalsälven, som det kommer ifrån och det är väl reglerat hur man får göra uttag och när man får göra uttag. Men sen är det också att skapa incitament, för om man ser på ett evenemang så är det ju resorna till som är en jättestor del i utsläppen. Och där har vi ju naturligtvis jättebra förspänt i Åre i form av tåg. Men sen är det ju så att många kommer från Centraleuropa och flyger in. Och hur kan vi då göra så att de flyger så hållbart som möjligt de som behöver flyga? Men sen också i form av samverkan med Norge. Vi har Kvitfjell veckan innan där många av de lagen kommer till oss. De åker oftast bil och nu är det elektrifiering av sista biten, sista sju milen av järnvägen håller på att elektrifieras från nästa säsong, alltså säsongen 25-26, då kommer man faktiskt kunna åka tåg hela vägen från målområdet i Kvitfjell till målområdet i Åre i princip. Så där öppnas helt plötsligt stora möjligheter. 

00:07:27 Jens Berggren
 Men vad du säger, om jag förstår dig rätt, är att en stor del av det ni kan göra själva, det har ni redan försökt ta tag i och är på god väg att lösa. Men sen är ju resten av samhället som också är med. Det verkar som att det är scope tre utsläpp, alltså de som sker någon annanstans som ni har svårt att kontrollera. Hur hjälper samhället till för att få det att funka också för er? 

00:07:51 Olle Danielsson
Ju mer man sätter sig in i det här, desto mer komplext upplever jag att det blir. Om vi tar flyget som exempel, som vi vet är en bov i sammanhanget, och det biobränsle som finns - SAF. Men då är det tydligen inte kopplat till utsläppsrätter. Så om du säljer biobränsle och sen så får du utsläppsrätter över, då går de att sälja vidare. Så det finns ju sådana här system, tekniska saker som också måste följa med för att det verkligen ska ge effekt hela vägen. 

00:08:29 Jens Berggren
Jag vet att du har forskat mycket kring det här med omställningen, Per. Hur får man det att funka? Hur får man olika företag, samhällen och andra att arbeta tillsammans för att lösa de här utmaningarna? 

00:08:39 Per Olsson
Dels är det ju att jobba med just värderingar, för det är saker som måste förändras i en omställning och då tittar vi på värderingar, lagar och regler i samhället som inte funkar längre. Även beteenden, men också makt frågan - vem är det som bestämmer och det kanske är andra som ska vara med och bestämma än det vi är vana vid? Så att det handlar om att förändra samhället i de här olika delarna. Det är väl det som behövs mycket nu, de här arenorna och platserna där vi kan träffas på nya sätt och försöka lösa problemen tillsammans. 

00:09:22 Jens Berggren
Just det. Vi har ju ett alpintema här, om vi är på väg mot mellantiden, hur skulle du säga att vi ligger till mot vad vi skulle behöva vara? Ligger vi före eller efter? 

00:09:35 Per Olsson
Vi ligger lite efter. Men jag skulle säga att vi på flera ställen i världen är inne i en stor omställning, den gröna omställningen i Sverige till exempel. Det finns massor av olika omställningsprocess som pågår redan. Och där är vi på den lokala nivån med Sverige som nation, men också EU och andra internationella organisationer. Jag skulle säga att vi är mitt inne i många av de transformationer och omställningar som vi behöver göra. Det som vi behöver brottas med nu är att de här omställningarna kan spåra ur på grund av olika saker, så det måste vi hitta kapacitet för att hålla någon typ av riktning på. När vi har en viss tillbakagång skulle jag säga, också när det gäller klimatbeslut etc. När det gäller politiken och ibland lokala motstånd till den här omställningen, så behöver vi kanske andra kapaciteter just nu. 

00:10:47 Jens Berggren
Så risken finns att vi hamnar på en innerskida som jag har lärt mig är bland det värsta man kan göra när man åker slalom. 

00:10:52 Per Olsson
Då kan det lätt spåra. 

00:10:53 Jens Berggren
Då har vi en uråkning och det ska vi undvika. Hur ser svenska företag och världens alpinåkare på detta? Är de med på tåget, Olle? 

00:11:01 Olle Danielsson
Ja, alltså jag märker ju att vi ser lite olika på och befinner oss på olika platser när det gäller den här frågan om man ser till arrangörer. Men att det är en viktig fråga, det råder ingen tvekan om. Vi har en samarbetsorganisation, vi världscuparrangörer, och hade seminarier och workshops i höstas där temat var hållbarhet. Sen skulle jag kunna få koppla lite grann till där vi var förut angående scope tre, så handlar det också om att skapa incitament att göra rätt. Att göra det lätt att göra rätt. Och då tänker jag framför allt på våra volontärer, alltså vad vi gör för att på något sätt påverka den här delen. Det är att vi har alltid haft volontärerna boendes mellan Åre och Duved, vilket inneburit att de varit bilberoende. Nu har vi flyttat in dem till Åre så de bor precis bredvid backen. Det investerar vi i och samtidigt så har vi fixat tillsammans med SJ så att vi får billigare biljetter hos dem och då kan volontärerna istället ta tåget upp till Åre. Det här är ju en sak i sig, men det som jag tror faktiskt är viktigast, och det är det du är inne på Per, att skapa värderingsförskjutningar. Att medvetandegöra de här sakerna. För i och med att vi diskuterar det, i och med att vi tar de här åtgärderna, så kan vi enkelt också prata om varför vi gör de här sakerna, och det tror jag är superviktigt. 

00:12:32 Jens Berggren
 En del i det, på tal om tåg är att, om jag förstått det rätt, så går det två fullastade extra vagnar upp till Åre precis inför världscupen för att ha ett stort möte. Kanske den här typen av möte som du pratar om, där man kan samlas och diskutera de här frågorna. Vad är det för någonting, Nordic Sustainability Arena?

00:12:50 Olle Danielsson
Just när vi har suttit och klurat kring hur vi kan få upp den här frågan på bordet på ett bra sätt, så är ju idrottsevenemang en fantastisk katalysator att använda sig av för att skapa förändring och driva förändring. Och det här är en viktig fråga för oss. Och Åre är en fantastisk plats att arrangera konferenser på och skapa arenor på. Så utifrån det så har vi skapat en Nordic Sustainability Arena där man kan som sagt åka tåg upp till Åre och tåg från Åre tillbaka till Stockholm, som tåget går ifrån. Och den här arenan är till för att lyfta den här frågan och skapa samförstånd, men också att den ska vara konkret och handlingsinriktad. Den ska skapa handling och den ska också vara vetenskapsbaserad. 

00:13:52 Jens Berggren
Då kommer Per in igen, vad tror ni att ni kan få ut av den här övningen som ska ske kring världscupen i Åre? Vad kommer vi att komma fram till? 

00:14:02 Per Olsson
När det gäller att träffas på nya sätt, så vet vi att nya idéer och nya innovationer uppstår ofta i de här situationerna där du har olika kunskaper som kommer tillsammans och ibland då gärna med lite skav också. Och det är vi inte rädda för heller. Men det skavet kallar vi ibland för Creative Tension, alltså att det finns något regenerativt i skavet. Om man nu faciliterar på ett bra sätt.

00:14:39 Jens Berggren
Och lite grann är det väl också så att alla de misstag som har begåtts, om man lär sig av dem, så är de inte riktigt misstag, utan det kan leda någon annanstans. 

00:14:45 Per Olsson
Vi försöker som du säger att skapa en miljö vi ibland kallar för säkra platser, alltså safe places, så att man känner att här kan jag dela med mig. Här kan jag vara öppen och det är en miljö som man skapar i de här processerna som gör att det känns säkert för folk att dela med sig av både det positiva och negativa, men också lyfta frågor som kan handla om konflikt och skav. 

00:15:22 Jens Berggren
Och så har vi kommit till mellantiden, vi får lite ny kraft och ser till att vi nu ska sätta de här sista svängarna ner mot målet så att vi faktiskt hinner dit i tid. Jättespännande! Tack så hemskt mycket för att ni kom och tack så mycket till er som har lyssnat. Vill ni veta mer om Nordic Sustainability Arena så hittar ni anmälningslänkar och allting i avsnittsbeskrivningen. Stort tack! Vi hörs och ses i nästa avsnitt! 

Lyssna även på dessa avsnitt

Regnell och Jens podcast (1)

Avsnitt 28

Kan energisystemet hantera framtidens utmaningar?

  • Energi
Lyssna
Jens och Gustav podcast-1

Avsnitt 27

Vilken potential har vätgasen?

  • Energi
Lyssna
Jens och daniel podcast nr 26 (1)

Avsnitt 26

Vad innebär 15-minuters upplösning?

Lyssna