Elbilar, omställning, power-as-a-service, Elektrifiering

SSAB pionjärer med laddning som jobbförmån

Publicerad: 2022-02-10 Uppdaterad: 2022-04-26 kl. 07:39

SSAB pionjärer med laddning som jobbförmån

Ståltillverkaren SSAB i Oxelösund var tidigt ute med att erbjuda laddmöjlighet för elbilar på sina parkeringsplatser. Sedan våren 2018 har de anställda kunnat ladda sina elbilar med hjälp av Vattenfall. Både arbetsgivaren och de anställda är nöjda och planen är att skapa ännu fler platser.

För arbetsgivare ska det vara lätt att skapa möjlighet för de anställda att kunna ladda elbilen på jobbet. Vattenfall har installerat och förvaltat elinfrastrukturen för laddning av elbilar på SSAB i Oxelösund sedan tre år. I praktiken innebär det att Vattenfall investerar och äger laddstationerna, och har därför funktionellt och ekonomisk ansvar. Det innebär att laddarnas funktion levereras som en tjänst, genom Power-as-a-Service. SSAB har valt Vattenfall och InCharge vilket är en tjänst som ger möjlighet att identifiera vem som laddar och därmed debitera varje anställd separat.

Det ligger i tiden att kunna erbjuda sina anställda möjligheten att kunna ladda

Mikael Björklund, som är strategisk tekniker vid SSAB, är mycket nöjd med laddsystemet.

SSAB_1200_2– Det är absolut en attraktiv förmån för oss som jobbar här. Responsen jag får från elbilsägarna här är att det är positivt att vi har möjlighet att ladda på plats. Det ligger i tiden att kunna erbjuda sina anställda möjligheten att kunna ladda. Vi vill ju profilera oss som arbetsgivare och därför skapade vi tio platser hos oss. Precis innan pandemin startade skulle vi skapa tio platser till, men fick blåsa av det för att alla började jobba hemma. Men nu är det på tapeten igen.

Har behovet ökat sedan ni startade?

– Oh, ja! Vi ser ju ett behov av att utöka platserna nu. Fler och fler skaffar elbil och det finns knappt några platser att ladda på. Nu börjar vi ju komma tillbaka till arbetet igen.

Varför överlåter ni allt från installation till drift och underhåll till Vattenfall?

– Vi ville inte hantera ett system med betalning och debitering. Vi är inte så duktiga på sådant så varför göra det själv när någon annan kan göra det enkelt åt oss? Jag skulle absolut rekommendera andra arbetsgivare att ta hjälp från en extern aktör. Det är ju en administration kring det hela. Nu slipper jag ju sitta här med debiteringar och uträkningar. Så skönt!

Vi borde även ha en snabbladdare för externa gäster som kommer hit på besök

Hur ser önskemålen ut framåt?

– Just nu har vi inte några snabbladdare hos oss och jag har hört att det rekommenderas. Vi borde även ha en snabbladdare för externa gäster som kommer hit på besök. I dag tar ju de anställda de här platserna så en snabbladdstolpe skulle gagna våra besökare.

Successivt köps det in interna elbilar och då behövs det ju ännu fler stolpar

– Vi på SSAB satsar även på elbilar vad gäller interna transporter. Området här är extremt stort till ytan, det är ju lika stort som Luxemburg. Så det krävs ju en del transporter här, framför allt för oss som tar oss mellan byggnaderna innanför grindarna. Så vi behöver även börja titta på hur vi ska sköta våra interna laddningar av våra egna elbilar. Det är en resa som vi har framför oss. Successivt köps det in interna elbilar och då behövs det ju ännu fler stolpar.

New call-to-action

Vattenfall Network Solutions utvecklar och erbjuder energilösningar för kunder inom bland annat industrier och transportsektorn. Konceptet Power-as-a-Service är en elkraftlösning som innebär att Vattenfall tar fullt ekonomiskt och funktionellt ansvar för elektrifieringslösningen hos kunder. Det inkluderar bland annat investering, ägande, projektledning, elsäkerhetsansvar samt drift- och underhållsansvar för elinfrastrukturen.

Läs mer om Vattenfall Network Solutions och tjänsten Power-as-a-Service.

InCharge: Helhetslösning för laddning

Vattenfall har flexibla laddlösningar som kan anpassas till företags, bostadsrättsföreningars eller privatpersoners behov. Exempelvis ger laddtjänsten möjlighet att identifiera vem som laddar och därmed debitera och / eller räkna fram förmånsskatt för respektive användare.


Läs mer om InCharge och ladda ner en laddkarta för elfordon i Sverige och hela Europa.

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!