Efterfrågan på klimatsmarta leveranser är större än någonsin under årets stora köphelger. I kampen om att leverera den sista sträckan till hushåll och företag, ”last mile”, är eldrift nu en konkurrensfördel på flera sätt.
Under pandemiåret 2020 ökade e-handelns omsättning med fyrtio procent. Men även om det senaste årets särskilda omständigheter har haft en avgörande inverkan på ökningen så är näthandeln inte ny. Trenden att handla online istället för i butik har varit tydlig de senaste tio åren och sedan 2010 har näthandelns försäljning fyrdubblats.
Kraven på snabba leveranser har lett till en distributionskedja som ofta inte är hållbar, varken ur klimathänsyn eller för den lokala miljön
Men kraven på snabba leveranser har lett till en distributionskedja som ofta inte är hållbar, varken ur klimathänsyn eller för den lokala miljön.
Under årets julhandel är frågan mer aktuell än någonsin och distributionsföretagens försök att hitta hållbara sätt att leverera varorna, utan att gå miste om sin effektivitet, ger tydligare resultat än tidigare.
Sista biten kan göra stor skillnad
Den sista delen av leveranskedjan från tillverkare via handlare, till beställaren eller ett upphämtningsställe, kallas ofta för ”last mile”. Den sista biten sker ofta i städerna där effektiv logistik och eldrift ger mindre lokal miljöpåverkan och ett mindre klimatavtryck.
Leveransföretaget Instabox har investerat i femtio helt eldrivna budbilar, vilket gör att en tredjedel av företagets last mile-leveranser blir eldrivna
I Sverige finns ännu ingen stor aktör inom logistik som har elektrifierat hela sin fordonsflotta. Men leveransföretaget Instabox har nyligen investerat i femtio helt eldrivna budbilar, vilket gör att en tredjedel av företagets hemleveranser blir eldrivna. Budbilarna är av modellen Maxus e-Deliver 3 och elen är fossilfritt producerad av främst Vattenfall. Instabox har en tydlig miljöprofil och använder fossilfritt framställda drivmedel för sin övriga fordonsflotta.
Instabox äger också det nederländska leveransföretaget Red je Pakketje som hör till pionjärerna inom elektrifiering av last mile-leveranser. Företaget elektrifierar hela sin fordonsflotta i Nederländerna och har delvis en skräddarsydd laddlösning som Vattenfall tillhandahåller med tjänsten Power-as-a-Service.
Ett exempel på eldrift inom tyngre transporter i städer är Sveriges största restauranggrossist Martin & Servera som har beställt sex eldrivna lastbilar från Volvo Lastvagnar. Företaget planerar att så småningom använda fordonen dygnet runt från sina lager till restaurangerna för att maximera effektiviteten. Företaget, som siktar på att vara klimatneutralt senast år 2030, ser möjligheter till en mer effektiv logistik på grund av de utökade möjligheterna att fylla på med energi på fler platser. Att helt enkelt kunna ladda där det är optimalt istället för att anpassa sig till de tankställen för förbränningsmotorer som är dyrare och mer komplicerade att anlägga.
”Hur kan vi jobba med laddning så vi nyttjar fordonen på bästa sätt, och inte bara utgå från att man fortsätter att jobba på samma sätt som man gjort med en traditionell dieselbil? Det är också jätteviktigt att det finns en utbyggd laddinfrastruktur och en trygg elförsörjning”, säger Martin Bergström Hedmark som är vd på Martin & Servera Logistik i en intervju med Dagens Industri.
Hållbarhet efterfrågas
I Sverige finns flera last-mile-företag med tydlig miljöprofil. Budbee, Airmee och Ryska posten är några av företagen som satsar på mindre eldrivna eller elassisterade fordon. Den internationella aktören DHL utvecklar också egna mindre eldrivna lastfordon och kraven från marknad och lagstiftare över hela världen på mer hållbara transporter har lett till att världens största enskilda aktör inom e-handel, Amazon, nu lovar att ha en koldioxidneutral verksamhet år 2040.
Vill du läsa mer om elektrifiering av transporter? Klicka här.