Elektrifiering av transporter

Klimatfrågan står högt på samhällets agenda. Utsläppen från fossila bränslen måste minska snabbt och ökad elektrifiering i transportsektorn är en viktig del av lösningen.

Efterfrågan på elektrifierade transporter är hög hos både företag och konsumenter, och ökade krav i form av nya regleringar driver också på utvecklingen och bidrar till att ett allt större antal områden elektrifieras. Allt från företagets personbilsflotta och logistikfordon inom industrin, till båtar för passagerartrafik.

Att elfordonens räckvidd blir allt högre längre ökar också på efterfrågan på elektrifiering i hela transportsektorn, där fordon som bilar, lastbilar, arbetsmaskiner, bussar och flyg redan har kommit långt i utvecklingsprocessen.

För att elektrifiering ska vara möjlig krävs infrastruktur och kapacitet att ladda elfordonen. Laddinfrastrukturen kan finnas utplacerad längs färden eller vara inbyggd i själva vägen. I takt med att innovativa lösningar utvecklas och laddinfrastrukturen byggs ut blir elektrifiering möjlig inom allt fler områden.

Kapitel 1

Laddinfrastruktur och elvägar

För att elektrifiera alla transporter i samhället krävs en väl utbyggd laddinfrastruktur. Vattenfall och laddtjänsten InCharge är ledande i den utvecklingen.

Att minska utsläppen från transportsektorn är ett viktigt mål när laddinfrastrukturen stärks, där snabbladdare, destinationsladdare och ”Charge hubs” för tyngre elektrifierade fordon spelar en betydande roll.

Det finns olika lösningar för att bygga ut en välfungerande laddinfrastruktur. Ett alternativ är elektrifierade vägar, så kallade elvägar, där såväl godstransporter som personbilar laddas under färden.

På en typ av elväg sker induktiv laddning av tyngre elfordon. Smartroad Gotland är ett exempel på ett initiativ där laddinfrastrukturen byggs in i vägen. Se när representanter från Trafikverket och Vattenfall deltar i en paneldebatt om elektrifiering av transporter – vad är bäst, elvägar och laddstationer?

Ett annat exempel på elväg finns i Rosersberg där lastbilar kan haka i ett spår i marken för att kontinuerligt få tillförsel av el. Overhead lines är ytterligare en typ av laddinfrastruktur, där löper elledningarna ovanför vägbanan.
webimage-53653523-3E52-4F0C-A320C61E5A5219D2

Kapitel 2

Laddning av personbilar för anställda och besökare

Allt fler företag vill kunna erbjuda sina anställda laddmöjlighet på jobbet, och ofta även till besökare. Bland fastighetsägare konstaterar många att laddmöjlighet är ett måste för att lokalerna ska vara fortsatt attraktiva. När elbilarna får allt längre räckvidd ökar efterfrågan och därmed behovet av laddstationer.

För personalen blir laddmöjlighet på jobbet en attraktiv förmån, men också ytterligare ett incitament att välja en miljövänlig bil. Vattenfall och InCharge har tillsammans hjälpt SSAB i Oxelösund att låta de anställda ladda sina elbilar under arbetstid, med tio laddpunkter som är kopplade till InCharge.

Även köpcenter och andra destinationer upplever att laddstationer är ett bra sätt att locka besökare.

Det finns dessutom nya lagkrav på laddpunkter vid parkeringsplatser – från 2025 ska alla parkeringsplatser med fler än 20 platser ha minst en laddpunkt.

elbilar-2030

Medium Screen 72 DPI-Vattenfall_Parking_Garage_Charging_Points_Tesla-1

Kapitel 3

Investeringar i laddstationer till företaget

Att investera i en laddstation gör det möjligt för personalen att ladda bilen på jobbet. Det kan betraktas som en attraktiv förmån och kan även vara en investering som ger avkastning varje år för företaget. Om ert företag erbjuder laddning till allmänheten mot betalning kan det både stärka företagets hållbarhetsprofil och ge en ny inkomst.

En laddstation som erbjuds till anställda och kunder kan ofta ha en lägre effekt än de laddpunkter där snabb laddning krävs för verksamhetskritiska fordon. För bilar som ska stå och ladda hela arbetsdagen räcker en mer prisvärd lösning.

För dig som investerar i laddinfrastruktur hos ett företag finns ett antal saker att ta ställning till:

  • Vilken effekt behöver ni? Effekten avgör hur snabbt laddningen kan ske.
  • Hur ska laddningen prioriteras jämfört med andra energibehov i verksamheten?
  • Hur kan ni erbjuda tillräcklig servicenivå på laddningen utan att behöva förstärka er befintliga nätanslutning?

Oavsett om ert företag vill bygga laddpunkter till anställda och kunder eller sälja laddning till allmänheten, underlättar det att arbeta med en etablerad partner. Med Vattenfalls tjänst Power-as-a-Service behöver ni inte själva äga laddstationen utan låter er leverantör både äga och ta helhetsansvar för lösningen.

New call-to-action

När Vattenfall äger och förvaltar er laddstation sköter vi även all administration, fakturering av laddkunder och underhåll, så kan ni koncentrera er på kärnverksamheten. Om ni öppnar upp era laddpunkter för allmänheten har ni dessutom redan från start tillgång till en kundstock med tiotusentals förare som nyttjar Vattenfalls laddstationer och är på ständig jakt efter nya smarta placeringar.

Dessutom kan ni få ett investeringsstöd på upp till halva kostnaden.

Läs mer om våra laddtjänster här.

Featured-Large-Screen-72-DPI-Vattenfall_E-mobility_1608_152_R_RF_2

Kapitel 4

Elektrifiering av personalbilsflottan

Att elektrifiera ett företags personalbilsflotta är inte bara klimatsmart, det kan också bli en billigare lösning än fossildrivet. Det gäller dock att göra en grundlig översyn över vilken laddlösning ni behöver innan ni gör skiftet.

När laddinfrastrukturen ska försörja företagets fordonsflotta ställs högre krav än om ni enbart vill erbjuda laddning för anställda. Om verksamheten är beroende av att laddstrukturen fungerar krävs en hög servicenivå, står bilarna oladdade i exempelvis en budverksamhet blir det snabbt kostsamt. Förmodligen krävs en högre laddhastighet och därmed högre effekt.

Regeringen har som mål att Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri år 2030, och flera företag går nu i bräschen för att nå målet. Men det är inte bara bilar och lastbilar som kan elektrifieras, nu börjar även elektrifieringen av skotrar komma ikapp.

 

Medium Screen 72 DPI-Vattenfall_Network_Solutions_82331826

Kapitel 5

Elektrifiering av transporter i verksamheten

Att elektrifiera verksamhetens transporter är ett effektivt sätt för ett företag att göra verksamheten mer hållbar. När behovet att eldriven transport växer ökar även utvecklingstakten på tekniksidan.

Elektriska lastbilar utvecklas och elektriska drönare möjliggör transport av både människor och varor, samtidigt som elbussar kan transportera verksamhetens personal och elskotrar ger en tyst och fossilfri arbetsmiljö.

Omställningen till elektrifierad transport i verksamheten kommer med många fördelar:

  • Minskade koldioxidutsläpp
  • Starkare miljöprofil och bidrag till verksamhetens hållbarhetsmål
  • Arbetsmiljön för personalen förbättras
  • Samhället och omgivningen gynnas av en bättre miljö samt tystare transporter
  • Ekonomiska incitament

LKAB är ett av företagen som ligger i framkant med att testa att elektrifiera sina interna transporter. Genom att låta en elbuss skjutsa gruvpersonalen till sina arbetsplatser har man kunnat minska koldioxidutsläppen samt minska behovet av dyr ventilation i gruvorna.

Utvecklingen av den elektrifierade transporten sker ofta med en batterilösning i fordonet, en elektrisk drivlina och tillhörande laddinfrastruktur. En farhåga har varit hur räckvidd och batterikapacitet klarar det svenska, stundvis kalla, klimatet. Dessa centrala frågor gällande eldrivna fordon har testats i Pajala, i ett pilotprojekt med elektrifiering av tunga lastbilstransporter i en arktisk miljö.

Det finns flera spännande nya svenska aktörer som erbjuder eldrivna lastbilar som prenumerationstjänst, däribland Einride och Volta Trucks.

Budbilsfirmor är en annan verksamhet där fossilfria transporter är angeläget. I Nederländerna har budföretag Red je Pakketje skapat en helt fossilfri leveranskedja. För att själva kunna fokusera på kärnverksamheten har de låtit Vattenfall ta hand om hela laddlösningen.

Batterilager hjälper till att accelerera omställningen till fossilfritt. Genom ett samarbete med NCC och Northvolt har Vattenfall elektrifierat NCC:s byggarbetsplats i Örebro. På platser där det inte finns elkraft idag eller där befintligt elnät har för svag matning ser vi möjligheten att använda batterilager som ett fossilfritt alternativ. Elkraften kan användas till elektrifierade byggarbetsmaskiner, arbetsverktyg och för att ladda elfordon.

 

Behöver du hjälp? Kontakta oss idag

Ytterligare fördjupning

Datacenter i Norden

Få insikt i de ökande hållbarhets- och rapporteringskrav som datacenter står inför, och få insikter i energilösningar som hjälper branschen nå upp till kunders förväntningar.

Till artikeln

Energilagring

Lär dig mer om hur batterilagring spelar en avgörande roll i övergången till en mer hållbar och motståndskraftig energiframtid.

Till artikeln

Klimatpåverkande utsläpp

Få en förenklad översikt över klimatpåverkande utsläpp, inklusive Scope 1, 2 och 3 som ger dig en bra grund att utgå ifrån.

Till artikeln

Ladda ner fördjupning