Att elektrifiera verksamhetens transporter är ett effektivt sätt för ett företag att göra verksamheten mer hållbar. När behovet att eldriven transport växer ökar även utvecklingstakten på tekniksidan.
Elektriska lastbilar utvecklas och elektriska drönare möjliggör transport av både människor och varor, samtidigt som elbussar kan transportera verksamhetens personal och elskotrar ger en tyst och fossilfri arbetsmiljö.
Omställningen till elektrifierad transport i verksamheten kommer med många fördelar:
- Minskade koldioxidutsläpp
- Starkare miljöprofil och bidrag till verksamhetens hållbarhetsmål
- Arbetsmiljön för personalen förbättras
- Samhället och omgivningen gynnas av en bättre miljö samt tystare transporter
- Ekonomiska incitament
LKAB är ett av företagen som ligger i framkant med att testa att elektrifiera sina interna transporter. Genom att låta en
elbuss skjutsa gruvpersonalen till sina arbetsplatser har man kunnat minska koldioxidutsläppen samt minska behovet av dyr ventilation i gruvorna.
Utvecklingen av den elektrifierade transporten sker ofta med en batterilösning i fordonet, en elektrisk drivlina och tillhörande laddinfrastruktur. En farhåga har varit hur räckvidd och batterikapacitet klarar det svenska, stundvis kalla, klimatet. Dessa centrala frågor gällande eldrivna fordon har testats i Pajala, i ett pilotprojekt med
elektrifiering av tunga lastbilstransporter i en arktisk miljö.
Det finns flera spännande nya svenska aktörer som erbjuder eldrivna lastbilar som prenumerationstjänst, däribland Einride och
Volta Trucks.
Budbilsfirmor är en annan verksamhet där fossilfria transporter är angeläget. I Nederländerna har budföretag Red je Pakketje skapat
en helt fossilfri leveranskedja. För att själva kunna fokusera på kärnverksamheten har de låtit Vattenfall ta hand om hela laddlösningen.
Batterilager hjälper till att accelerera omställningen till fossilfritt. Genom ett samarbete med NCC och Northvolt har Vattenfall elektrifierat NCC:s byggarbetsplats i Örebro. På platser där det inte finns elkraft idag eller där befintligt elnät har för svag matning ser vi möjligheten att använda
batterilager som ett fossilfritt alternativ. Elkraften kan användas till elektrifierade byggarbetsmaskiner, arbetsverktyg och för att ladda elfordon.