00:01 Jens Berggren
Idag serverar podden kanske något oväntat – tångsnacks. Som gammal agronom är el, mat och klimat några av mina favoritingredienser. Salta sedan anrättningen med en av Hollywoods mest ikoniska skådisar så skapas ett tilltugg som gör er snacksalige poddvärd snackssalig. Har Vattenfall gett sig in i livsmedelsbranschen? Eller har vi hittat ett krispigt, smakfullt sätt att prata om energiomställningen? Det här är Energy Plaza podcast. Jag heter Jens Berggren och är klimatcoach på Vattenfall. Med mig för att berätta varför Samuel L. Jackson provsmakar Vattenfall-brandade tångsnacks har jag vår varumärkeschef Monica Holmvik Persdotter. Varmt välkommen, Monica.
00:59 Monica Holmvik Persdotter
Stort tack!
01:00 Jens Berggren
Varför har Vattenfall gjort en reklamfilm för snacks med en amerikansk stjärnskådis?
01:06 Monica Holmvik Persdotter
Det är en så himla bra fråga. Den här kampanjen gick live i månadsskiftet juli–augusti och har sedan dess blivit en snackis i dubbel bemärkelse. Det vi har försökt att göra är att skapa kommunikation som faktiskt bryter igenom bruset, vilket är oerhört svårt i dagens medielandskap. Men om man backar ett steg och funderar på vad vi försöker göra här: vårt jobb som varumärkesansvariga är att prata om det jobb vi gör på Vattenfall, de projekt vi driver och framför allt att förmedla vår vision – att transportera, producera och leva fossilfritt. Det är vår uppgift. Då behövde vi hitta ett format för kampanjen som kunde bryta igenom mediebruset. Och det tycker vi att vi har lyckats med.
02:07 Jens Berggren
Det verkar så, men vad är egentligen affärsnyttan med en sådan kampanj? Är det bara att nå ut eller vill vi säga något särskilt?
02:18 Monica Holmvik Persdotter
Det är båda – vi vill nå ut och vi vill säga något särskilt. Det särskilda handlar om vår vision: att vi jobbar för fossilfrihet. Affärsnyttan är att det bygger tillit – med kunder, samarbetspartners, myndigheter, framtida medarbetare och internt skapar det stolthet hos dem som arbetar på Vattenfall.
02:50 Jens Berggren
Men att göra reklam för något vi inte ens säljer känns lite konstigt. Hur kom du på det och varför gör vi det?
02:58 Monica Holmvik Persdotter
Det är helt riktigt att det är en produkt vi inte säljer. Vi gör reklam för oss, inte för produkten. Vi vill prata om hur vi tar oss an utmaningar och hittar nya lösningar för projekt vi driver. Just det här projektet handlar om havsbaserad vindkraft och hur vi utnyttjar delar för både energi- och matproduktion. Vi behövde ett konkret bevis på att det fungerar – och produkten är just det.
03:43 Jens Berggren
Så lite knaprigt salt för att beskriva den stora berättelsen om vindkraftens bidrag till biologisk mångfald?
03:50 Monica Holmvik Persdotter
Exakt så.
03:51 Jens Berggren
I Sverige är Vattenfall ett ytterst seriöst, statligt bolag, medan vi på andra marknader är ganska kaxiga, utmanande uppstickare. Hur spelade det in i valet av uttryckssätt?
04:12 Monica Holmvik Persdotter
Du har rätt i att vi uppfattas olika på olika marknader. Men gemensamt är att vi uppfattas som innovativa, professionella, framåtblickande och modiga – både i hur vi levererar energi och kampanjer.
04:36 Jens Berggren
Vad kom först – valet av huvudrollsinnehavare eller kampanjen? Jag kan inte tänka mig att många andra hade kunnat leverera som Samuel L. Jackson.
04:52 Monica Holmvik Persdotter
Allting börjar och slutar med insikt. Vi gjorde en undersökning om vad människor tycker om energiomställningen. Vindkraft väcker starka känslor. Parallellt hade vi projektet kring havsbaserad vindkraft och nyttjandet av samma utrymme för energi- och matproduktion. Vi samarbetade med tre universitet i Danmark och olika partners, odlade tång mellan vindkraftverken – som renar vatten, binder CO₂ och skapar artificiella rev för fisklivet. När vi fick reda på projektet och insikterna tänkte vi: här har vi något att dela. Då ville vi ha någon som verkligen kunde bära budskapet – och det tycker vi att vi hittade.
06:45 Jens Berggren
Visste ni redan då att han började plugga marinbiologi?
06:52 Monica Holmvik Persdotter
Det var en lycklig slump. Men Samuel L. Jackson har länge varit engagerad i sociala frågor där klimatfrågan är en hjärtefråga. Han gjorde också sin egen research om oss. Manéret i kampanjen har vi använt tidigare – med Stefflon Don om fossilfritt stål och Cara Delevingne om Face Mist. Det här är den tredje kampanjen i samma stil. Han kände till det och såg att vi delade värderingar. Man kan säga att vi valde varandra.
08:21 Jens Berggren
Hur var han att jobba med?
08:32 Monica Holmvik Persdotter
Han var oerhört professionell, rolig och charmig. Det var viktigt för honom att sätta replikerna genuint och autentiskt, med små blinkningar till hans största filmer. Det gjorde han väldigt väl.
09:07 Jens Berggren
Hur har kampanjen tagits emot?
09:12 Monica Holmvik Persdotter
Otroligt väl. Den har spridit sig som en löpeld och delas fortfarande. Vi har sett den användas i seminarieinbjudningar, memes och till och med som tatueringar! Kritikerkåren och publiken har tagit emot den positivt. Vi har nått grupper som normalt inte är intresserade av energifrågor, vilket är fantastiskt.
11:02 Jens Berggren
Hur har kollegorna uppfattat den?
11:18 Monica Holmvik Persdotter
Väldigt väl. En kollega sa: "Jag har alltid varit stolt över att jobba på Vattenfall, men nu är jag nästan 100 % mer stolt." Några få har undrat om språkbruket kan spilla över, men det är reklam – inget vi behöver bekymra oss över. Kampanjen har skapat stolthet och vi tror att den även kommer att attrahera nya kollegor.
12:34 Jens Berggren
Då återstår bara att säga stort grattis för ett väl utfört arbete! Vad kul att ha dig här!
12:42 Monica Holmvik Persdotter
Tack för att jag fick komma!
12:43 Jens Berggren
Och ett stort tack till er som har lyssnat. Som vanligt hittar ni länkar till kampanjen i avsnittsbeskrivningen. Vi hörs i nästa avsnitt. Ha det bra tills dess! Hej då!