VF_clock_rgb 2020-12-17 Lästid: 6 min
omställningEnergilagring

Trådlös elväg testas på Gotland

Ladda ner som PDF

Världens första trådlösa elväg för tunga lastbilar och bussar står nu klar utanför Visby. Målet är att testa teknik för trådlös eldrift under verkliga förhållanden och ta Sverige ett steg närmare elektrifierade vägar.

Mellan centrala Visby och Visby flygplats står sedan början av december världens första elväg för tunga lastbilar och bussar klar. På en sträcka om 1,6 kilometer ska ett system för trådlös eldrift valideras och testas med målet att i framtiden kunna implementeras på storskaliga vägprojekt. Bakom projektet står konsortiet SmartRoad Gotland, under ledning av Electreon AB, ett börsnoterat bolag ägt av det israeliska företaget Electreon Wireless, som har utvecklat laddningstekniken.

 – Den här tekniken har tidigare testats i testmiljö – målsättningen nu är att vi ska se att tekniken också fungerar bra på en allmän väg, ute i en fysisk miljö, säger Petra Carlenarson, projektledare kommunikation på SmartRoad Gotland.

Hon berättar att vägen ska testköras av den första registrerade helelektriska lastbilen i Sverige och av elbussar som ska sättas i trafik för att köra passagerare till och från Visby flygplats.

 Minskade utsläpp från tung trafik

Demonstrationsprojektet finansieras av Trafikverket och är en del av regeringens satsning för att minska koldioxidutsläpp från den tunga transportindustrin.

– Att fokuset ligger på tung trafik beror på att det är där de stora utsläppen sker. Sverige ligger väldigt långt fram när det gäller elvägar och Trafikverket fick just uppdraget att i nästa steg bygga totalt 300 mil elväg i Sverige till år 2030, berättar Petra Carlenarson.

Men först ska alltså tekniken testas i mindre skala. Elvägen på Gotland är en av fyra demonstrationsprojekt som pågår just nu – men det enda där tekniken är helt trådlös. Tekniken består av 1,5 meter långa gummiplattor innehållande kopparspolar som lagts ner under asfalten och som trådlöst överför energi till elfordonen. Kopparspolarna har kopplats till styrenheter som kommunicerar i realtid med mottagare som finns monterade på undersidan av fordonen. Kommunikationen talar bland annat om för styrenheten om fordonet har tillstånd att ladda på vägen och vilket laddningsbehovet är.

– Att kopparspolarna är ingjutna i gummi gör dem mjuka och flexibla, vilket är viktigt eftersom vägar rör sig när utetemperaturen ändras. Om fordonet kommunicerar till styrenheten att det behöver laddas – och att det har tillstånd att laddas – då laddas batteriet under tiden som fordonet kör på vägen, förklarar Petra Carlenarson.

smartroad-m-skylt-lo-res

Energitillgången nyckelfråga

 Hur man ska förse framtidens elvägar med energi är en stor knäckfråga, enligt Petra Carlenarson, som pekar på solel som en del av lösningen.

– Det finns många frågor kring elnätskapacitet och utbyggnad av elnätet längs motorvägarna. Solel kan vara ett sätt att förse elvägar med el vid kapacitetsbrist eller vid strömavbrott, säger hon.

Det är också en lösning som nu testas på Gotland, i samarbete med Vattenfall som levererat ett energilager till projektet. Energilagret fungerar som ett stort batteri, med en kapacitet på 240 kW resp 300 kWh, som delvis laddas av solceller.

– Det här är ett jättebra projekt för oss så att vi kan testa vår nya teknik med energilager, säger Kajsa Roxbergh, som är affärsutvecklare på Vattenfall Network Solutions.

Hon förklarar att syftet med energilagret är att kapa effekttopparna från elvägen och på så sätt undvika en permanent nätutbyggnad i form av en ny nätstation. Istället kunde en mindre elanslutning användas och när projektet är avslutat kan energilagret flyttas till en ny plats. Denna lösning sparar både tid och resurser.

 Även Petra Carlenarson ser energilagret som ett värdefullt tillskott till projektet.

– Det känns jättekul att vi fått till det här energilagret, så att vi delvis kan förse elvägen med solel, säger hon.

När eldrivna vägar kommer att bli verklighet i större skala i Sverige är svårt att säga, men utvecklingen på området går snabbt framåt, enligt Petra Carlenarson.

– Det sker jättemycket just nu, både i Sverige och internationellt. Vi har till exempel flera internationella projekt på gång just nu, bland annat ett kommersiellt projekt för ett tyskt energibolag som vill bygga en elväg för sin personal mellan en bussknytpunkt och deras arbetsplats, säger hon.

Utmaning för fordonsindustrin

 Även fordonsindustrin har en avgörande roll för att driva på utvecklingen genom att utveckla sin teknik parallellt.

– Fordonsbranschen har ett svårt läge just nu. Det finns många olika lösningar på klimatfrågan och de måste förbereda sig på alla olika lösningar eftersom de inte vet vilken det blir. Det är en utmaning att hänga med. Fokus från regeringen just nu är framför allt tung trafik men den stora fördelen med vår teknik är att den går att använda för alla typer av fordon, säger Petra Carlenarson.

Vattenfall erbjuder flera varianter av energilager som Power-as-a-Service, läs mer här.

Redaktionen

På Vattenfalls Energy Plaza håller du dig uppdaterad om det senaste inom hållbar energi och det nya energilandskapet.

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara ner artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till dig via mejl.