Elbilar, Energiteknik, Hållbarhet, power-as-a-service

Tunga elfordon pionjärer i arktisk miljö

Publicerad: 2021-04-14 Uppdaterad: 2022-03-16 kl. 10:00

Tungt elfordon

Utvecklingen av eldrivna bussar och lastbilar går fort och är en viktig pusselbit för att möjliggöra fossilfria transporter för Sveriges industrier. För att accelerera elektrifieringen krävs bland annat tillgång till en driftsäker och effektiv laddinfrastruktur. Ett spännande pilotprojekt genomförs just nu av Vattenfall Network Solutions i samarbete med Kaunis Iron, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss för att testa fossilfri eldrift av tunga fordon.

Inrikes transporter står idag för ungefär en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Elektrifiering av tunga transporter för att exempelvis skapa fossilfria logistikkedjor för industrin är en del av lösningen för att minska utsläppen, men utvecklingen är fortfarande i en tidig fas. Det innebär att det idag exempelvis finns en begränsad tillgång till snabbladdande laddinfrastruktur. De elektrifierade tunga fordon som finns går i dag i trafik i storstadsområdena i landet, utöver dem finns testfordon i utvecklingsstadiet. De har inte testats fullt ut i utmanande klimat. Det gäller specifikt i de norra delarna av Sverige där temperaturen kan sjunka till minus 44 grader, vilket ger ett stresstest för elektrifierad tung transport.

Ladda ner vårt white paper om elektifiering av transporter

New call-to-action

Världens mest hållbara järnmalm

Kaunis Iron som driver Kaunisvaaragruvan i Pajala kommun har en vision om att utveckla världens mest hållbara järnmalm. En av de största utmaningarna för att klara den målsättningen är just att reducera koldioxidutsläppen från de tunga lastbilstransporterna som krävs för att frakta malmen. För att undersöka möjligheterna till fossilfri eldrift av tunga fordon i kyliga klimat har ett pilotprojekt påbörjats, där Vattenfall Network Solutions ansvarar för att tillhandahålla laddningsinfrastrukturen.

Vi levererar laddinfrastrukturen som en tjänst till ett fast pris

– Vi har ansvarat för installationen och levererar sedan laddinfrastrukturen som en tjänst till ett fast pris där vi tar ett ekonomiskt och funktionellt helhetsansvar för anläggningen. Om något inte fungerar eller behöver lagas ser vi till att det ordnas, förklarar Maria Lindberg, chef för elektrifierade tunga transporter på Vattenfall Network Solutions.kaunis_1200

Vattenfall Network Solutions har installerat sammanlagt tre laddstationer från ABB längs transportvägen på 16 mil. Volvo Lastvagnar tillhandahåller en prototyptillverkad eldriven lastbil, som tar cirka en och en halvtimme att ladda vid varje laddstation. Laddarna försörjs med fossilfri el från Vattenfall och är anslutna till Vattenfall Eldistributions elnät.

Ett starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon

För Kaunis Iron skapar elektrifieringen möjlighet till stora miljöbesparingar: Att ställa om företagets alla transporter skulle potentiellt kunna minska koldioxidutsläppen med runt 15 000 ton per år.

– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver en samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon, säger Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.

Testperioden som nu är klar är en del av en studie som genomförs under året och resultatet kommer att analyseras för att se hur kunskapen och erfarenheten kan tas vidare i utvecklingen mot en fossilfri framtid.

Anpassad elinfrastruktur

Allt fler industrier börjar få upp ögonen för denna form av upplägg, där kundanpassade elinfrastrukturer erbjuds som en tjänst, även kallat Power-as-a-Service. Lösningen innebär att företag kan fokusera på sin kärnverksamhet med en trygg beredskapslösning och säker elleverans som sköts av Vattenfall Network Solutions. Åkers Sweden och Boliden Bergsöe är några av de många företag som använder Power-as-a-Service.

Fakta om pilotprojektet:
Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall Network Solutions, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.
Testperiod: Februari 2021.
Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt: Cirka 15 ton.
Drivlina: Helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar.
Batteri: Litiumjon med en nominell kapacitet på 264 kWh.
Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.

Läs mer om Power-as a-Service och elektrifierade transporter här eller klicka här om du vill ha kontinuerlig information om elektrifiering och högspänning.

Läs pressmeddelandet för Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat här.

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!