På resan mot ett fossilfritt Sverige krävs krafttag från flera av samhällets aktörer – självklart också företagen. Här är några bolag som är i full färd med att ställa om sina fordonsflottor.
Att få fler elbilar på Sveriges vägar är ett tydligt uttalat delmål på resan mot ett fossilfritt Sverige. Regeringen har satt upp som mål att Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri redan till 2030, ett initiativ kallat Transportutmaningen. Det är ett ambitiöst mål – och ska vi nå dit måste vi sätta fart nu.
Förutom att fler privatpersoner kör elbil så krävs det krafttag från Sveriges företag. Många har ett stort antal tjänstebilar eller fordon i andra syften. Här finns stor potential för förbättring i omställningen från fossila bränslen till förnybar energi. Bland de i Transportutmaningen som redan ställt om till en fossilfri fordonsflotta finns till exempel fastighetsbolaget Vasakronan och PR-byrån Westander. Ett stort antal företag har som mål att ställa om till fossilfria transporter inom ett par år, bland annat Arla och Polarbröd, samt en mängd kommuner och regioner.
Det målet har även Vattenfall. Energibolaget är i full färd med att byta ut sina omkring 3 500 tjänste- och servicebilar i Sverige, Nederländerna och Tyskland mot elbilar. Arbetet inleddes 2017, och beräknas vara klart 2022.
– Vi hjälper redan våra kunder att köra på el genom att tillhandahålla laddstationer med tillhörande system. I och med beslutet att omvandla vår fordonsflotta bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi vill också föregå med gott exempel för andra företag, sa Martijn Hagens, chef för Customers & Solutions och ansvarig för e-mobility på Vattenfall, i ett pressmeddelande 2017.
Praktiska lösningar banar väg
För att certifiera en transport som fossilfri krävs det att drivmedlet ger en utsläppsminskning på minst 70 procent jämfört med fossila alternativ. De bränslen som klarar det är självklart el, men även vätgas, biogas, HVO, FAME och ED95. Kravet är utformat i enlighet med EU:s förnybarhetsdirektiv. Även resor som företaget köper ingår i kravställningen, till exempel resor i tjänsten. Pendling till och från jobbet ingår ej, så länge inte företaget betalar för dessa resor. Inte heller flyg ingår i det här omställningsarbetet.
Kravet i satsningen på ett Fossilfritt Sverige är avhängt på tillgången på mer miljövänliga bränslen, och många aktörer har introducerat nya lösningar för att möta utmaningen. Ett exempel är Mariestads kommun som byggt världens första vätgasmack som drivs på solkraft, något vi berättat om tidigare här på Energy Plaza.
Ett annat är Region Västernorrland, som infört intern klimatkompensation för tjänsteresor. Pengarna för den extra kostnaden som en tjänsteresa med bil eller flyg innebär går sedan till att subventionera kollektivtrafiken. Tack vare den nya modellen har regionens tjänsteresor med flyg till Stockholm minskat från 47 till 16 procent, medan tågets andel ökat från drygt 50 till över 80 procent.