Elektrifieringen av den svenska bilflottan är i full gång. Nu börjar även snöskotrarna komma ikapp – trots större utmaningar.
Som terränggående fordon är skotern både snabb och smidig, och en stor del av Sverige är beroende av snöskotern. I dagsläget finns det omkring 190.000 registrerade snöskotrar runt om i landet, enligt Statistiska centralbyrån.
Samtidigt är en snöskoter relativt högljudd, och slukar stora mängder bränsle. En snöskoter med en snål bensinmotor som drar 1,5 liter per mil kostar uppemot 30 kronor per mil i drift med dagens bensinpris.
Bränsletörstiga terrängfordon släpper dessutom ut växthusgaser. Enligt data från nationella emmissionsdatabasen överstiger utsläppen från skotrar och fyrhjulingar numera inrikesflygets utsläpp i norra Sverige.
En mil med eldriven skoter är jämförelsevis mycket billig – och medför inga utsläpp av växthusgaser. Energiförbrukningen för en elskoter är jämförbar med en elbils, det vill säga omkring 2 kWh per mil. Med ett elpris på 1 krona per kWh kostar varje mil alltså 2 kronor.
Det är främst räckvidden som lämnar något att önska. En modern elskoter kan köra 40 kilometer på en laddning, vilket begränsar användningsområdena. Till exempel är en elskoter i dagsläget inte ett alternativ för renskötare, som dagligen kör långa sträckor utan möjlighet att vare sig att tanka eller ladda.
Pilotprojekt vid VM i Åre
Men det finns aktörer som driver utvecklingen framåt. Vid alpina VM i Åre 2019 hade Vattenfall tio elskotrar på plats för att transportera besökare mellan sponsorbyn och tävlingsarenan.
– Det här är ett bra tillfälle att visa upp att elektrifieringen av transportsektorn även kan innefatta snöskotrar. På Vattenfall har vi idag cirka 150 snöskotrar och andra terränggående fordon, som vi använder i underhållsarbetet av till exempel elnätet. Dessa vill vi successivt byta ut mot eldrivna, något som kommer att sänka våra koldioxidutsläpp rejält, säger Pontus Karlsson på Vattenfalls FoU-avdelning.
Satsning under Ski Tour 2020
Även till årets stora längdskidtävling Ski Tour har Vattenfall rullat ut elskotrar. Och precis som vid VM i Åre används en mobil batterilösning för att kunna ladda flera fordon samtidigt, utan att belasta elnätet i onödan.
– Vi tror att vår lösning med batterilager och elskotrar kan tillämpas på fler områden för att öka takten på elektrifieringen av transportsektorn. Att möjliggöra laddning för bland annat elskotrar, bussar, arbetsmaskiner eller bilar med hjälp av ett batterilager gör att exempelvis industrier och kommuner ställa om mot en mer fossilfri verksamhet redan i dag, säger Kajsa Roxbergh, Affärsutvecklare på Vattenfall Network Solutions.
Skoterprojektet vid Ski Tour är ett samarbete med Ctek E-mobility, som utvecklat laddinfrastrukturen, och Ferroamp som bidrar med batteritekniken.
Skotrarna som användes vid alpina VM 2019 och Ski Tour 2020 har utvecklats av finska Aurora Powertrains.