VF_clock_rgb 2020-02-21 Lästid: 3 min
ElbilarfossilfriHållbarhet och socialt engagemang

Ännu en svensk ellastbil lämnar ritbordet

Kan man etablera ett nytt världsmärke för ellastbilar från Sigtuna? Ja, det bedömer i alla fall grundarna till Volta Trucks, som i år ska börja visa upp sin prototyp på mässor – och som nästa år tänker börja köra i Paris och London.

Härom året fick det svenska företaget Einride mycket uppmärksamhet, när det presenterade sina självkörande och djärvt formgivna ellastbilar. Lösningen omfattade också hela systemet för att styra dem i transportuppdrag för företag.

Nu visar ännu en ny svensk ellastbilstillverkare upp sig: Volta Trucks, registrerat på ena grundarens hemadress i Sigtuna. Här rör det sig dock om förarkörda fordon, för tysta och utsläppsfria distributionstransporter inte minst i innerstadsmiljöer. Föraren sitter lågt, för att det ska vara lätt att kliva i och ur vid täta varuleveranser, men också för att det ska vara lättare att se och samspela med gångtrafikanter och cyklister.

Nästa år ska 20 fordon rulla på gator i Paris och London i testverksamhet, enligt företagets plan.

Rutinerade grundare

Di Digital har intervjuat den erfarna grundarduon, Carl-Magnus Norden, 65, och Kjell Walöen, 59.

– Jag har till och med hunnit gå i pension en gång. Det var fantastiskt på många sätt och vis, men jag är lite för mycket entreprenör i blodet, säger Carl-Magnus Norden.

Enligt Di Digital har han varit verksam inom både traditionell industri och i fastighetssektorn, och bott i bland annat Frankrike och Storbritannien. Medgrundaren och teknikchefen Kjell Walöen har å sin sida 14 år på Volvo Cars bakom sig.

Paketeras som tjänst

Affärsmodellen byggs som en prenumerationstjänst, där Volta tar ansvaret för service, underhåll och laddning av fordonen. Carl-Magnus Norden bedömer att gränsen för lönsamhet går någonstans mellan 100 och 200 fordon per stad, och i sin nisch tänker Volta försöka ge de stora lastbilstillverkarna en match. Hittills har bolaget tagit in 20 miljoner kronor i externt kapital, men ytterligare cirka 200 miljoner kronor är tänkta att tillföras redan inför 2021, återger Di Digital.

Fordonet ska få en totalvikt uppemot 18 ton, och ska kunna köra 15 mil mellan laddningarna.

På sin hemsida listar Volta Trucks fyra anlitade företag som spelat nyckelroller i utvecklingen av den nya lastbilen: drivlineleverantören Magtec, fordonsutvecklingskonsulten Prodrive, bildesignstudion Astheimer samt byrån Conjure som fokuserar på upplevelsen av digitala produkter.

I en kommentar till nyheten, hos Elektroniktidningen, skriver signaturen Maven2 att designen påminner om den elektriska mindre lastbilen Rivian, som e-handelsjätten Amazon planerar att beställa 100.000 exemplar av.

En förutsättning för elektrifiering av tunga fordon såsom lastbilar är att laddinfrastrukturen byggs ut, ett arbete som innefattar såväl elvägar som publika och privata laddpunkter.

Här kan du läsa mer om Vattenfalls laddlösningar och infrastrukturarbete.

(Illustration: Volta Trucks)

Redaktionen

På Vattenfalls Energy Plaza håller du dig uppdaterad om det senaste inom hållbar energi och det nya energilandskapet.