Elbilar, Elektrifiering, elbil

Vilken framtid har bensinstationerna?

Publicerad: 2022-03-03 Uppdaterad: 2022-03-23 kl. 14:37

Vilken framtid har bensinstationerna?

Vilken roll kommer bensinstationerna att ha i framtiden när laddning av fordon kan ske i hemmet, längst vägen eller på jobbet? Kommer de att läggas ner – eller bli morgondagens laddhubbar?

Bensinstationerna har länge varit den självklara platsen dit vi vänder oss för att fylla på energi till våra fordon. Men omställningen till eldrift har kastat om spelplanen. För den som kör el- eller hybridbil kan laddning istället ske i hemmet, på arbetsplatsen eller på parkeringen utanför köpcentret.

Alla behöver vara med för att bygga upp den publika laddinfrastrukturen

Har bensinstationerna spelat ut sin roll? Det tror inte Susanna Hurtig, chef för E-mobility på Vattenfall. Hon ser istället bensinstationerna som en viktig spelare för att omställningen ska lyckas.

– Vi är med i en av samhällets största omställningar, till eldrivna fordon. För att det ska fungera behövs en väl utbyggd infrastruktur och då behövs många spelare – bensinstationer, hotell, restauranger, köpcentrum, bostadsrättsföreningar – alla behöver vara med för att bygga upp den publika laddinfrastrukturen, säger hon.

Vill vara del av lösningen

Joachim Petrini är Head of Partners and Clean Energy på OKQ8. Han delar bilden av att bensinstationerna har en viktig roll i omställningen till en mer klimatsmart transportsektor. Det arbetet har redan påbörjats för OKQ8s del. Företaget planerar en utbyggnad av 800 laddstationer – ”ett första steg”, enligt Joachim Petrini.

– Vi vill vara en del av lösningen framåt och hjälpa våra kunder att ställa om. Det behöver inte bara vara att erbjuda laddning utan även vätgas. Vi kommer försöka erbjuda det som marknaden behöver, säger han.

Då tror vi att man kommer vilja passa på att göra fler saker samtidigt, till exempel hämta ut ett paket, handla, eller utföra något annat ärende

I dag står bränsleförsäljningen för omkring hälften av svenska bensinstationers intäkter. Resten är inköp av livsmedel, kaffe, snabbmat, reservdelar och reparationer samt posttjänster. Joachim Petrini tror att bensinstationernas roll som servicehubb kommer att stärkas i framtiden.

– Det tar cirka tre minuter att ladda en bensinbil men omkring 15 minuter att ladda upp en elbil. Det ger mer tid för att ge service. Då tror vi att man kommer vilja passa på att göra fler saker samtidigt, till exempel hämta ut ett paket, handla, eller utföra något annat ärende, säger han.

Mer dynamisk prissättning

För att det ska vara enkelt och smidigt att köra elbil behövs inte bara fler platser som erbjuder laddning. Det behövs också olika typer av laddare.

– Vi behöver en kombination av olika laddeffekter på olika platser. Behoven kommer att se annorlunda ut om man stannar för natten vid ett hotell eller om man är ute längs en motorväg på resande fot, säger Susanna Hurtig.
Men olika laddmöjligheter kommer också att innebära en mer dynamisk prissättning.

Laddning vid en supercharger kommer att kosta mer än exempelvis laddning i hemmet

– Laddning vid en supercharger kommer att kosta mer än exempelvis laddning i hemmet. Vi kommer nog att få se olika prismodeller som också påverkas av vilken kapacitet man har i nätet, säger Susanna Hurtig.

Macken flyttar hem

Men även om den publika laddinfrastrukturen har en viktig roll i omställningen till eldrift är den viktigaste platsen en annan.

– Vi tror att det behöver finnas laddare vid våra bensinstationer men en huvudtes är att macken flyttar hem, delvis i alla fall. 80-95 procent av laddningen sker i dag hemmavid, vid en bostadsrättsförening eller villa, eller på jobbet, säger Susanna Hurtig.

Tillsammans med sina kollegor på e-mobility hjälper Susanna Hurtig kunder som vill ha laddning hemma eller på jobbet att bygga ut laddstationer och hitta behovsanpassade lösningar för laddning. Utvecklingen på tekniksidan tar nu snabba kliv framåt.

– I framtiden kommer det att finnas fler lösningar för att styra laddningen. Redan i dag kan man ofta schemalägga sin laddning och lastbalansera mot vad man har för förbrukning i huset i övrigt. Man kan tänka sig att det inte ligger så långt fram att man börjar låna ut den el som man har i bilens batteri om det behövs exempelvis under kalla vinterdagar, säger Susanna Hurtig.

Läs mer på Energy Plaza:
Gemensam betallösning för laddning av elbilar på gång

New call-to-action

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!