Elbilar

”Batterierna räcker en arbetsdag utan laddning”

Publicerad: 2023-03-03 Uppdaterad: 2024-09-12 kl. 12:27

Volvos elektriska grävmaskin

Vid sidan av omställningen till eldrivna personbilar sker också en allt snabbare elektrifiering av tyngre och mer kraftfulla fordon som grävmaskiner och hjullastare. En utveckling som är på väg att revolutionera byggbranschen och göra dagens bullriga arbetsplatser både tystare och renare, till fördel för både arbetsklimat och klimatet i stort.

Mitt i centrala Stockholm, strax bredvid Globen, pågår just nu Sveriges största fossilfria entreprenad. Det gamla Slakthusområdet ska bort och en ny stadsdel skapas med bostäder och kontor. Men först ska 96 000 ton jord och 75 000 ton berg schaktas bort. Och det ske så fossilfritt det bara är möjligt har Stockholms stad bestämt i sin upphandling.

Minst tio procent av maskintimmarna ska vara drivna på el, och resten ska köras på förnybar diesel, HVO100. Anläggningsprojektet är ett samarbete mellan Stockholms stad och bland andra Skanska, Swecon och Volvo CE. På bygget används bland annat en elektrifierad borr-rigg och så projektets eldrivna stjärna, en 23 ton tung helelektrisk grävmaskin från Volvo CE:

fredrik_askling_lores– Den är helt grym! Den är tyst, urstark och helt banbrytande. Jämfört med en vanlig grävare med förbränningsmotor är den tyst som en viskning, säger Fredrik Askling, produktchef för elektromobilitet på Swecon Anläggningsmaskiner AB.

Elektriska anläggningsmaskiner, som den nya grävaren från Volvo CE, är helt avgörande för att få ner klimatutsläppen inom bygg- och anläggningssektorn i Sverige. En sektor som står för drygt en femtedel av Sveriges totala klimatutsläpp. Till 2030 ska utsläppen av växthusgaser inom bygg- och anläggningssektorn halveras. Det har branschen bestämt tillsammans inom ramen för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, där bland andra Volvo CE och Swecon, som är återförsäljare av Volvos anläggningsmaskiner, ingår.

Stort intresse i branschen

– Vi möter en kraftig efterfrågan just nu på våra elektriska maskiner. De stora aktörerna och upphandlarna driver på och vill man som byggföretag vara med och slåss om kontrakten idag och framöver gäller det helt enkelt att anpassa sig och hänga med i utvecklingen, säger Fredrik Askling.

Volvo CE har idag fem eldrivna entreprenadmaskiner på marknaden, tre minigrävare och två kompaktlastare. Den medelstora 23 ton tunga batteridrivna grävmaskinen EC230 Electric, som används vid bygget på Slakthusområdet, har ännu inte släppts på den svenska marknaden.

– Volvo CE är lite av pionjärer inom utvecklingen av elektriska arbetsmaskiner och har satt som mål att 35 procent av de maskiner som säljs år 2030 ska vara elektriska, säger Fredrik Askling.

Jämfört med elbilsmarknaden går omställningen för arbetsmaskiner relativt sakta. Varför är det så? Har det med batteriernas kapacitet att göra?

– Nej, att vi släpar efter elbilsmarknaden handlar inte så mycket om batteriteknik som att någon måste gå före och visa vägen och göra tekniken allmänt accepterad. Tack vare att bilsidan gått före kan vi nu göra samma resa så mycket snabbare, säger Fredrik Askling.

Har en batteridriven maskin lika bra kapacitet som en dieseldriven?

– Ja, Volvos utgångspunkt är att aldrig skapa en eldriven maskin som har sämre kapacitet än en dieseldriven, utan lika bra eller bättre. Man ska inte tvingas acceptera sämre prestanda av miljöskäl. Och vad gäller batterierna till våra grävmaskiner och hjullastare så är de designade för att räcka en hel arbetsdag utan laddning, säger Fredrik Askling.

Visst, en eldriven grävare kan exempelvis behöva stödladdas under dagen om man måste köra kontinuerligt med hög hastighet i flera timmar, men för en genomsnittlig arbetsdag med raster och pauser inräknade räcker laddningen oftast till, berättar Fredrik Askling:

– Klarar en eldriven maskin att stå och mata i tio timmar i sträck? Nej, men hur ofta sker det? Behövs det så laddar man under dagen eller väljer en dieselvariant för just den uppgiften.

Inbyggd laddare

Till skillnad från personbilar har de eldrivna maskinerna inbyggda laddare. För en minigrävare som Volvo EC18 Electric tar det cirka 5 timmar att ladda ett helt tomt batteri med standardladdaren och 1 timme och en kvart med snabbladdaren, som kommer som tillval. För att göra laddningen så effektiv som möjligt finns en app från Volvo CE kallad EMMA som visar laddningsstatus och batterinivå hos arbetsplatsens olika elfordon.

Med eldriften kommer också en rad andra fördelar än minskade utsläpp. Den tysta och utsläppsfria gången gör det möjligt att arbeta längre om dagen utan att störa de som bor och arbetar i området. Det ger också nya möjligheter till arbete inomhus eftersom det inte krävs någon rökgasavledning. Eftersom maskinerna går att ladda var som helst med hjälp av den inbyggda laddaren blir det också lätt att fylla på med ny el ute på plats vid uppdrag i exempelvis villaområden.

Trevligare för de anställda

Och så är det inte minst ett lyft för arbetsmiljön. Både för den som kör och för de som jobbar bredvid. Avgaserna, bullret och värmen från motorerna är borta, likaså vibrationerna i förarhytten.

– Även de mest skeptiska förare brukar bli lyriska efter att de fått testa och köra eldrivet. En sa till mig: numera är jag inte längre helt slut när jag kommer hem till familjen efter jobbet, utan har mer att ge. Att sitta en hel dag i det malande ljudet från en dieselmotor tär på förarna fast de kanske inte tänker på det, säger Fredrik Askling.

Också arbetet blir mer effektivt genom att föraren och kollegorna på marken lättare kan samtala om det som behöver göras på arbetsplatsen utan att skrika, eller tvingas avbryta arbetet tillfälligt.

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!