Det finns flera typer av ladduttag för elbilar på marknaden. Om man har en nyare elbil är det dock främst två varianter som gäller. Här kommer en överblick av de olika kontaktdonen som används.
I och med att EU har standardiserat ladduttagen på elbilar i Europa är det främst två typer av uttag som är aktuella: CCS för publik snabbladdning och Typ 2 för normalladdning hemma eller publikt. Sedan 2015 ska alla europeiska bilar vara utrustade med dessa typer av uttag. Det finns emellertid äldre europeiska bilmodeller och även nyare asiatiska som använder ett par andra typer av uttag.
Hemmaladdning
Typ 1 – Äldre elbilar
Den här typen av kontakt används i en del äldre elbilar, främst från USA och Asien, men även i äldre modeller av vissa europeiska elbilar som Opel. Laddningen sker via 1-fas växelström och kontakten klarar upp till 32 A.
Laddkabel: Använd Typ 1-kabel. Om du har en elbil med Typ 1-uttag kan du köpa en adapter för att kunna ladda den via Typ 2-uttag.
Typ 2 – EU-standard
Denna typ av ladduttag är numera standard för hemmaladdning på den europeiska marknaden och ett krav på alla elbilar som säljs här sedan 2015. Kontakten kallas även för ”Mennekes”. Exempel på bilar med Typ 2-uttag är Volvo, Tesla, BMW, Audi och VW. Laddningen sker via 1-fas växelström eller 3-fas växelström.
Laddkabel: Använd Typ 2-kabel.
Publik laddning
CCS – EU-standard för snabbladdning
Den här typen av uttag är numera standard för publik snabbladdning inom EU och används av alla nya europeiska elbilar. Även Tesla som haft en egen typ av uttag, Tesla Supercharger, har övergått till den här typen av snabbladdningsuttag.
CCS står för Combined Charging System. Namnet kommer från att CCS består av en kombination av ett Typ 2-uttag och två extra kontaktpunkter som sitter under detta. När man använder CCS-uttaget går laddningen över till likström, vilket gör det möjligt att snabbladda. Kontakten klarar 125 A, vilket ger en laddningseffekt på 50 kW.
Laddkabel: Finns på snabbladdningsstationen.
Typ 2 – EU-standard för normalladdning
Typ 2-uttag används även i publika laddstationer med semisnabbladdare. Att ladda bilen här tar längre tid än vid en snabbladdningsstation och lämpar sig om man ska stanna lite längre på ett ställe – på så vis blockerar man inte snabbladdningsstationerna för andra. Uttaget passar också bra för att toppa upp laddningen från 80 till 100 procent, eftersom den sista delen tar längre tid med en snabbladdare. Priset är dessutom ofta lägre än vid snabbladdning.
Laddkabel: Använd Typ 2-kabel. Den stöder både växelström och likström, samt 1-fas (om den har 2 ledare) och 3-fas (om den har 4 ledare).
CHAdeMO
Uttag för snabbladdning som kommer från Japan och som används av olika asiatiska märken, främst äldre. Några få nyare modeller, till exempel Nissan Leaf använder fortfarande den här typen av uttag. På bilen sitter uttaget ofta bredvid ett Typ 1- eller Typ 2-uttag, ofta under samma lucka. Kontakten klarar 125 A, har en laddningseffekt på 50 kW, och använder sig av likström på samma sätt som CCS.
Laddkabel: Finns på snabbladdningsstationen.
Tesla Supercharger
Tesla har egna snabbladdningsstationer, Tesla Supercharger. Nuvarande uttag ser likadana ut som CCS, men det är bara Teslabilar som får laddas här. Äldre Teslabilar kan ha en annan typ av kontakt. Innan CCS hade lanserats tog Tesla fram en modifierad, djupare variant av Typ 2-kontakten med större kontaktyta som kunde klara effekten från deras Supercharger. Till skillnad från de nya kombinerade uttagen består det äldre uttaget alltså av Typ 2 och Supercharger i ett och samma uttag. Alla Teslas Superchargerstationer är utrustade med båda varianterna av uttag.
Laddkabel: Finns på snabbladdningsstationen.
Läs mer om elbilsladdning i Vattenfall InCharges kunskapshubb |