Hållbarhet och socialt engagemang

Svensk ”fullriggare” ska minska sjöfartens utsläpp

Publicerad: 2020-09-17 Uppdaterad: 2021-11-26 kl. 08:21

oceanbird-wallenius-marine-biltransport-segelbåt-press

En stor båt med segel för transatlantiska transporter. Det låter inte som en ny idé. Men den här svenska segelbåten är faktiskt en helt ny uppfinning – och den kan revolutionera sjöfarten.

Okej, uppfinningen kanske inte är helt ny. Men ”Oceanbird” är faktiskt en segelbåt; ett slags fullriggare i hypermodern tappning. Det är KTH, sjöfararkonsulterna SSPA och varvet Wallenius Marine som har gått samman för att skapa en segelbåt för framtiden.

Oceanbirds segel byter tyg mot stålkomposit och kommer att vara jättelika – uppemot 80 meter höga. Med ett slags teleskopmekanism kan de fällas ihop vid storm eller när båten går i hamn. Tack vare dessa segel, som egentligen har mer gemensamt med flygplansvingars aerodynamiska design, kan man minska utsläppen med 90 procent jämfört med ett vanligt lastfartyg. Det rimmar väl med den internationella sjöfararorganisationen, IMO, och dess uppsatta mål att reducera utsläppen från sjöfarten med minst 40 procent till 2030 och uppemot 70 procent till 2050.oceanbird-wallenius-marine-pressOceanbird är designad för att klara transatlantiska resor. Foto: Wallenius Marine/Press

Projektets första båtmodell är designad för att transportera bilar över Atlanten. Enligt Wallenius Marine kommer Oceanbird kunna lasta ombord 7000 bilar i den 200 meter långa och 40 meter breda båtkroppen. En resa över Atlanten tar bara 12 dagar, och i framtiden kan det bli aktuellt att använda tekniken även på passagerarfartyg.

Ett ”drömjobb” för ingenjörsstudenter

The wind Powered Car Carrier, förkortat wPCC, är namnet på forskningsprojektet bakom Oceanbird, som de tre aktörerna startade 2019. Med finansiering från Trafikverket gav man förra sommaren tre mariningenjörsstudenter vid KTH en utmaning. De skulle designa ett modernt ”segel” som utnyttjar vindens energi maximalt, men som samtidigt kan klara av havets slitsamma vindar och vecklas ihop vid oväder. Vid sommarens slut valdes ett av förslagen ut, och det blev startskottet för projektets fortsatta arbete.

– Att få vara en del av ett projekt som revolutionerar sjöfartsindustrin är nog ett drömjobb för vilken mariningenjörsstudent som helst, säger KTH-studenten Filip Wängelin, som skriver sin mastersuppsats hos wPCC, i ett blogginlägg.

Sedan dess har man tillsammans med eleverna från KTH arbetat febrilt med att ta fram en färdig modell av båten. I maj i år testade man en miniatyrversion av skrovet i en pool, och därefter följde ett skarpt vattentest vid Viggbyholm norr om Stockholm. Projektet löper till och med 2021.

Följ projektets framsteg på Wallenius Marines blogg.

Läs även om elfärjan E/S Movitz, som går i pendelbåtstrafik mellan Riddarholmen och Solna strand. Trafiken drivs i samarbete med Vattenfall, som står för ägandet och förvaltningen av såväl laddstationen som batterisystemet och drivlinan i båten.

Läs mer: Unik elfärja ger tyst och utsläppsfri båttransport i Stockholm >

(Foto: Wallenius Marine/Press)

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!