VF_clock_rgb 2019-09-17 Lästid: 3 min
Energiteknik

Unik elfärja ger tyst och utsläppsfri båttransport i Stockholm

Elfärjan E/S Movitz är ytterligare ett steg mot helt utsläppsfria transporter i Stockholm. Movitz kan snabbladdas på cirka tio minuter vid ändhållplatsen på Riddarholmen vilket ger hög turtäthet i trafiken. Under sommarens omkring 500 timmars drifttid för elfärjan beräknas koldioxidutsläppen minska med nära 39 ton jämfört med en konventionell dieseldriven färja.

Elfärjan E/S Movitz går sedan några år i pendelbåtstrafik mellan Riddarholmen och Solna Strand, en sträcka på cirka 10 km. I år har färjan försetts med helt ny batteriteknik som är anpassad för snabbladdning på kort tid. Snabbladdningsstationen på Riddarholmen laddar med 500–600 kW, betydligt högre laddeffekt än de som finns för laddning av elbilar.

- Vi är stolta över att genom innovativ och hållbar teknik kunna bidra till att minska utsläppen för transporter även till sjöss. Samarbetet gör att vi genom våra nya funktionslösningar för snabbladdning kan leverera värde för kunden, samtidigt som den ger stor miljö- och klimatnytta både för samhället och invånarna i Stockholm, säger Torbjörn Johansson, chef för Vattenfall Network Solutions Sverige.

Lösningen kallas ”Power as a service” och innebär att ägandet och förvaltningen av anläggningen, som inkluderar laddstationen, batterisystemet och drivlinan, ligger hos Vattenfall med lång erfarenhet av att just äga och driva elkraftsanläggningar. Det omfattar bland annat drift och underhåll, elsäkerhetsansvar och eventuella investeringar under avtalsperioden.

 

Nytt effektivt batterisystem

Under början av 2019 beslutade Echandia Marine, som driver rederiet Green City Ferries, att uppgradera det befintliga batterisystemet på elbåten E/S Movitz. Elbåten har nu utrustats med det egenutvecklade batterisystemet ”Echandia LTO”, baserat på senaste generationens batteriteknik som bland annat möjliggör snabbare laddning.

- Echandias kärnverksamhet är emissionsfria energisystem för den krävande marina marknaden vilket under de senaste åren framgångsrikt demonstrerats med elbåten E/S Movitz. Vi har utvecklat egna elektriska framdrivningssystem, inklusive ett nytt batterisystem baserat på Toshibas nya generation LTO batterimoduler (Lithium Titanium Oxide) som tål höga effekter och möjliggör snabbare laddning än tidigare, säger Bilal Malla vid Echandia Marine.

E/S Movitz körs under sommaren i pendelbåtstrafik mellan Riddarholmen och Solna Strand, en sträcka på cirka 10 km. Elfärjan angör även Lilla Essingen, Alviks Strand och Hornsberg och transporterar som mest 98 passagerare. Den behöver bara laddas i tio minuter för en timmes drift.

Den totala driftstiden för trafikperioden är ca 500 timmar vilket innebär att koldioxidutsläppen minskar med 38 785 kg jämfört med motsvarande lösning med en dieselmotor. Den tysta eldriften gör att resande, boende i området och andra i närheten inte störs när båten passerar.Vill du veta mer? Kontakta gärna oss. 

Kontakta oss

VF_Eldist_Elbåt_Final02_RC302_190912-1