Den 10 mars träder Boverkets nya regler om laddinfrastruktur för fastighetsägare i kraft. Läs vad det kommer att kosta för din fastighet.
De nya reglerna innebär följande krav för de parkeringar som är placerade i bostadshus och lokalbyggnader eller på fastighetens tomt, och har fler än 10 platser:
- För nya och ombyggda bostadshus ställs krav på ledningsinfrastruktur, det vill säga kanaler för elektriska kablar, för varje parkeringsplats.
- För nya och ombyggda lokalbyggnader ställs krav på ledningsinfrastruktur för minst en femtedel av parkeringsplatserna samt minst en laddningspunkt per bilparkering.
Dessa regler införs den 10 mars 2020, och väntas varje år påverka totalt 1.200–1.900 byggnader, med mellan 53.000 och 96.000 parkeringsplatser, enligt teknikkonsultföretaget Swecos rapport som ligger till underlag för de nya reglerna.
De nya reglerna innebär även ett retroaktivt krav på installation av minst en laddningspunkt per parkering på minst 20 platser vid lokalbyggnader. Det kravet ska införas den 1 januari 2025. Då väntas mellan 33.000 och 50.000 byggnader påverkas.
De retroaktiva kraven kan påverka omkring 3,3–4,3 miljoner parkeringsplatser, enligt Swecos beräkning.
Vad kostar en laddpunktsinstallation?
Kostnaden för att dra in ledningsinfrastruktur till en befintlig parkeringsyta beräknas vara omkring 46.000 kronor, medan den totala kostnaden om man även installerar en laddpunkt blir 55.500 kronor. Alla siffror är tagna från Swecos rapport, och kan ses som en indikation.
Merkostnaden för att installera ytterligare laddpunkter i samma veva blir cirka 10.000 kronor per plats, medan den extra kostnaden stiger till 28.000 kronor per plats om arbetet görs i ett senare skede.
I en nybyggnation kostar ledningsinfrastrukturen cirka 35.600 kronor att installera, och att sätta in en laddpunkt samtidigt ger en totalkostnad på 42.600 kronor.
Merkostnaden per extra laddpunkt blir här 8.700 kronor per plats. Om arbete görs senare är den extra kostnaden per plats 28.000 kronor, precis som vid installation på befintlig parkeringsyta.
Del av regeringens klimathandlingsplan
Förslaget om nya krav på laddplatser lades fram av Boverket efter en utredning på uppdrag av regeringen. Förslaget har antagits, och ingår i den nya klimathandlingsplanen som regeringen presenterade i december förra året.
Planen förhandlades fram mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet, i samarbete med Centerpartiet och Liberalerna.
– Det här är sånt som gör skillnad i vardagen. Vi vet att för folk som funderar på elbil så är laddmöjligheterna helt avgörande, sa Rickard Nordin, Centerpartiets klimatpolitiska talesperson, till Dagens Nyheter i december.