Offerter från olika elleverantörer kan variera stort och vara svåra att direkt jämföra. Vattenfalls experter ger viktiga rekommendationer för att guida dig genom de ofta komplexa elavtalen.
När man som företag ska skriva elavtal kan man ha en enkel tumregel – var noga med att förstå alla delar av erbjudandet. Anders Forsell, säljansvarig på Vattenfall, menar att många företagskunder lockas av låga priser, men sedan får en obehaglig ekonomisk överraskning. Ju otydligare beskrivningarna i ett avtal är, desto mer försiktig bör man vara. Eftersom alla elhandlare köper från samma marknad, med samma priser och förutsättningar, kan radikalt lägre priser dölja något.
> Så fungerar handeln på elbörsen
Dolda kostnader
– Transparensen i elavtal är inte särskilt hög i dag, säger han. Som kund utgår man från att det avtal med lågt pris per kWh man erbjudits är jämförbart med andra aktörer på marknaden. När leveransen eller fakturan sedan kommer är det finansiella poster som tillkommer, som man inte räknat med.
Anders får medhåll från Mathias Wiskär, account manager på Vattenfall:
– Ibland kan det handla om att man får ett pris som inte är profilerat utifrån företagets elförbrukning. Då kan det tillkomma kostnader i leveransen.
Från en leverantör kan man få ett pris på 70 öre per kilowattimme, från en annan 90 öre. Det första ser självklart bättre ut på pappret, men i det ingår inte alla övriga kostnader som ingår i det andra.
Elkrisens påverkan på avtal
Mathias menar att elkrisen 2022 inneburit en förändring. Fram till dess tog elbolagen själva en större del av riskerna, men efter det har ett skifte skett.
– Det gjorde att man i dag i hög utsträckning lägger över dem på kund. Väldigt ofta är man då inte helt öppen med var kostnaderna för kunderna dyker upp. Man ska ha koll på dem så att man gör ett aktivt val om man vill ta de riskerna eller inte.
Kunskap och långsiktighet
Det bästa skyddet mot att trampa ned i den typen av fallgropar är att skaffa sig kunskap om hur elavtal fungerar. Många större företag har anställda som särskilt sysslar med att göra prognoser kring företagets framtida elbehov och därefter handlar utifrån det, men på mindre företag har man inte alltid de resurserna.
– Mycket av vår roll på Vattenfall är att utbilda och förklara, säger Anders. Vi som jobbar med avtal och priser dagligen kan på en gång se vad som döljer sig bakom erbjudanden och påstått bättre priser. Har man på ett företag inte någon särskild utsedd elansvarig blir det svårt att förstå alla aspekter i ett elavtal. Man har inte alltid tiden att sätta sig in i allt.
Ett av de mest grundläggande besluten man behöver ta kring sitt elavtal är hur riskbenägen man är.
– För många företag är osäkerhet en risk i sig, säger Anders. Resonerar man så är det bra att avtala om en prissäkring, vilket innebär att du och elföretaget kommer överens om ett pris för en bestämd period. Oavsett hur elmarknaden fluktuerar händer ingenting med priset eftersom det redan är avtalat och färdigt.
Är man riskbenägen kan man välja ett rörligt elavtal, där priset följer marknadens utveckling, men de flesta företag väljer ändå att köpa just en prissäkring, eller en termin som de också kallas, för en förutbestämd period. Det kan handla om en månad, kvartal eller ett till flera år. Vad priset för en sådan termin blir bestäms utifrån hur marknaden bedömer att det genomsnittliga spotpriset (det vill säga det timme för timme uppdaterade priset för el på elbörsen Nord Pool) kommer vara under den perioden.
Om man väljer att prissäkra manar Anders till långsiktighet.
– En sak vi arbetar mycket med från Vattenfalls sida är att vi uppmuntrar kunder att ha en lång handelshorisont för sitt elavtal. Från vårt håll pratar vi ofta om en period på tre till fem år, så att man inte hamnar i knät på marknaden.
Mathias fyller i:
– Om man till exempel ska ha ett elavtal för 2025 är det inte mycket kvar av marknaden att jobba med. Det gör det svårt att hitta rätt tillfälle att låsa sitt pris. Om vi som leverantör kan hjälpa kunderna att fokusera på 2026 och 2027 har man däremot en betydligt längre period att jobba med marknaden. Att ha den långa tidshorisonten blir i sig ett riskperspektiv.
Att tänka på när du ska välja elavtal till ditt företag:
- Bestäm din riskbenägenhet: Välj mellan prissäkring och rörligt elavtal beroende på hur riskbenägen du är.
> Läs om de 8 riskerna i elhandeln - Förstå alla delar av erbjudandet: Se till att du förstår vad som ingår i priset och vilka kostnader som kan tillkomma.
- Var medveten om risköverföring: Var medveten om att vissa risker kan överföras till dig som kund.
> Läs om de 8 riskerna i elhandeln - Tänk långsiktigt: Ha en lång handelshorisont för ditt elavtal för att undvika marknadsfluktuationer.
> Lär dig hur elbörsen fungerar - Fråga om förtydligande om du känner dig osäker: Ställ frågor om något är oklart för att få en bättre förståelse för vad som ingår i ditt elavtal.