Trots stigande elpriser och slopad klimatbonus är elfordon fortfarande ett konkurrenskraftigt alternativ för företagens transporter, och det gäller för hela Sverige, även i söder. Det visar en genomgång som Vattenfalls expert på e-mobilitet, Gustav Gårdbro, har gjort. Men det gäller att tänka till när elfordonen ska laddas om man vill pressa milkostnaderna.
För fordonsansvariga på företag och myndigheter har det varit tuffa tider det senaste året när samtliga drivmedelspriser skjutit i höjden, och då inte minst elen. Även om miljövinsterna gör att de flesta är beredda att betala lite extra för utsläppsfria mil med elfordon så tär de ökade elpriserna på marginalen.
Milkostnaden för ”bränslet” är 70–80 procent billigare än med bensin eller diesel
Så hur ser det egentligen ut för ”elbränslet” i jämförelse med fossila bränslen? Är elbilar fortfarande billigare att köra än fossildrivna eller har det börjat jämna ut sig om man ser till totalkostnaden?
– Än så länge är elbilar billigare att köra per mil än fossildrivna, säger Gustav Gårdbro, produktchef för e-mobility i Norden på Vattenfall.
– Även med elpriser på 3 kr/kWh som vi sett under augusti och september är milkostnaden för ”bränslet” 70–80 procent billigare än med bensin eller diesel.
Med en normal körsträcka per år är det på totalen ungefär lika dyrt eller äga eller leasa en elbil som en fossilbil om man räknar med lån-/leasingkostnad, bränsle och service och underhåll.
För att jämföra hur mycket elen måste kosta för att elbilar inte längre ska vara det mest ekonomiska alternativet använde Gustav Gårdbro en bilmodell från en större biltillverkare som finns både som ren elbil och fossildriven.
Dyrare i inköp men billigare i drift
Elvarianten är fortfarande dyrare att köpa eller leasa per månad men har lägre skatt och bränslekostnad. Bilar som är köpta innan den 8 november 2022 har en klimatbonus på upp till 70 000 kronor, men den subventionen togs bort med motiveringen att prisskillnaden mellan el- och fossildrivna har minskat. Trots den slopade inköpsbonusen är totala driftskostnaden fortfarande i många fall lägre för ett elfordon jämfört med en bil med förbränningsmotor.
Den här typen av jämförelser utgår från en generell beräkning, på ett individuellt plan kan skillnaderna i pris slå rejält.
– Just nu är det väldigt svårt att uttala sig om framtida elpriser, men jag tror och hoppas att de nivåer vi ser just nu är en tillfällig topp och att det stabiliserar sig igen inom ett eller ett par år. Det är viktigt att säga att den här typen av jämförelser utgår från en generell beräkning, på ett individuellt plan kan skillnaderna i pris slå rejält. I vissa scenarier vi gjort är elfordon 30 procent billigare än fossila, i andra 30 procent dyrare. Det beror på körmönster, bilmodeller och körsträckor, säger Gustav Gårdbro.
Stark ökning av elfordon i Sverige
Trots de ökade elpriserna det senaste året har försäljningen av elbilar bara fortsatt öka. Mer än varannan bil som säljs är numera laddbar. De senaste prognoserna från elkraftbranschens intresseorganisation, Power Circle, pekar mot att nybilsförsäljningen år 2030 kommer att bestå av 100 procent elbilar, och att 80 procent av de lätta lastbilar som då säljs kommer att vara laddbara. Trenden är att elbilar fortsatt blir fler, bättre och billigare, men exakt hur den borttagna klimatbonusen påverkar försäljningen under nästa år återstår att se.
Att klimatbonusen försvinner flyttar fram den tidpunkten, men vi kommer nå dit i närtid
– Det blir sannolikt i Sverige som i Norge. Först ökar elbilsförsäljningen gradvis sedan kommer en tipping point och så är det plötsligt nästa bara elbilar som säljs. Just nu lider branschen dock av långa leveranstider och halvledarbristen har gjort det svårt för tillverkarna att möta den snabbt ökande efterfrågan, men det är förhoppningsvis övergående. Att klimatbonusen försvinner flyttar fram den tidpunkten, men vi kommer nå dit i närtid, säger Gustav Gårdbro.
Även om elpriserna gått upp senaste tiden händer andra saker på marknaden som kan väga upp för ökningen, berättar Gustav Gårdbro. Räckvidden för nya elbilar blir allt längre, många nya modeller har nu en räckvidd på över 50 mil. Detta gör att en ännu större andel av laddningen kan ske till ett billigare pris i hemmen istället för på snabbladdare. Laddning i publik miljö lär även i fortsättningen vara dyrare än hemmavid eftersom det drivs på kommersiella grunder.
Innovationer minskar kostnader
Dessutom har energikrisen drivit fram en hel del innovationer från laddoperatörer för att använda elen på smartare sätt.
Genom att utnyttja skillnader i pris under dygnet kan man sänka kostnaderna avsevärt för att ladda bilen
– Idag laddar många bilen när de kommer hem på eftermiddagen och låter den sedan stå fulladdad under natten. Det finns smartare sätt. För den villaägare som har timprisavtal på elen har Vattenfall InCharge precis lanserat en produkt för schemaläggning och optimering av spotpriserna. Genom att utnyttja skillnader i pris under dygnet kan man sänka kostnaderna avsevärt för att ladda bilen, säger Gustav Gårdbro.
För företag är situationen ofta mer komplicerad eftersom det gäller att hitta en bra balans mellan kostnadsoptimering och tillgänglighet på fordonen i den dagliga verksamheten. Även här pågår det utveckling för att få till en bättre styrning av laddningen, men eftersom lösningarna här ofta måste tillgodose behoven från flera intressenter blir det mer komplext.