Elbilar, Elektrifiering, InCharge

Guide: 6 steg mot företagets första elfordon

Publicerad: 2023-02-22 Uppdaterad: 2024-02-02 kl. 10:19

InCharge-elbilsladdare i ett företags garage.

Företag förväntas elektrifiera sina fordonsflottor och erbjuda laddmöjligheter som en del av den pågående omställningen. Här är 6 tips för en smidig och långsiktig övergång som inte måste innebära stora investeringar eller administrativt arbete.

Antalet laddbara bilar ökar snabbt i Sverige. Vid årsskiftet rullade drygt 450 000 laddbara fordon på våra vägar. År 2030 förväntas de vara tre miljoner.

När det gäller laddinfrastruktur finns det inte en lösning som passar alla. En rad olika parametrar måste vägas in, från företagets behov av laddning för anställda och kunder till lagstiftning och snabb teknikutveckling.

jenny-oden-incharge– Att som företag välja rätt laddlösning är inte lätt. Så mitt tips är att ta hjälp, tänka långsiktigt och skräddarsy laddinfrastrukturen efter just ert företags behov och göra den lätt att skala upp, säger Jenny Odén, Senior Key Account Manager, InCharge Solutions, Vattenfall, som påminner om att det finns stora möjligheter att få avlastning av administrationen från leverantören av laddlösningen.

 

1: Analysera företagets laddbehov och tänk långsiktigt

Börja med göra en grundlig analys av just ert företags behov och antalet laddplatser som behövs. Vilka fordon är det som ska laddas? Är det era egna tjänstebilar och arbetsfordon eller besökares fordon? Kan de anställda ladda hemma?

Fokusera på antalet laddplatser, inte antalet laddstationer. Med två uttag kan man ladda två bilar samtidigt. Vilken effekt behövs? Kan fordonen laddas långsamt under natten eller behövs kraftfull snabbladdning under dagen?

– Det viktigaste är att inte börja i för liten skala. Det lönar sig inte. Investera hellre lite extra i början så att det blir lättare och billigare att skala upp efter hand. Tänk 5, 10, 15 år framåt i tiden och se till att förbereda så många platser som möjligt även om ni inte tänker elektrifiera alla platser direkt, säger Jenny Odén.

2:  Investera i rätt produkter

Kostnaden kan delas upp i tre delar: priset för laddboxar och hårdvara, installationen och rullande utgifter för tjänster. De flesta stationer är idag uppkopplade, och det är även ett krav för att få bidrag för installationen från Naturvårdsverket. I de grundläggande tjänsterna ingår sådant som kundservice, support och statistik. Sedan finns tillval för betallösningar och publika laddnätverk. Diskutera med leverantören så ni hittar en modell som passar just ert företag. Det är bra att ha flexibilitet, så det går att ändra exempelvis betalupplägg om behoven ändras. Det kan också vara skönt att överlåta administrationen åt leverantören, så belastas inte företagets egna personalresurser.

Obs! Se till att välja laddlösningar med så kallad full OCPP, öppna dataprotokoll, som inte är bundna till en viss operatör eller energibolag, så att ni kan byta om ni är missnöjda med elpriser eller service.

3: Sök stöd och installera laddmöjligheter utan ekonomisk risk

Se till att söka bidrag för laddinfrastruktur hos Naturvårdsverket. För icke-publik laddning av företagets fordon kan man få stöd med upp till 50 procent av kostnaderna, eller maximalt 15 000 kronor per laddpunkt. Det finns också motsvarande stöd för anställdas och boendes fordon, kallat Ladda bilen, och för publika laddstationer.

– Ett gott råd är att använda sig av dessa bidrag och börja investera redan idag, för Boverket har nu krav på laddinfrastruktur i fastigheter, säger Jenny Odén.

I korthet innebär det att exempelvis fastigheter, ej bostadshus, med över 20 p-platser måste ha installerat minst en laddpunkt senast 2025. För nya och ombyggda fastigheter är det sedan 2021 krav på ledningsinfrastruktur och laddpunkter.

4: Välj rätt kombination av elfordon och laddplatser

Många företag börjar sin omställning genom att investera i laddhybrider. Andra satsar på eldrivet direkt och gör omställningen till en profilfråga.

– Övergången till elfordon kräver en hel del eftertanke eftersom det innebär ett helt nytt sätt att tänka runt val av fordon och logistik. Laddbehovet gör att körningarna måste planeras mer i detalj vilket styr både fordonsval, antalet laddplatser på företaget och vilken effekt dessa måste ha, säger Jenny Odén.

Andra faktorer som påverkar valet av fordonstyp och laddlösning är sådant som genomsnittlig körsträcka, tillgången på publika laddplatser och om fordonen exempelvis ska kunna klara långa körsträckor vintertid. Stark kyla minskar räckvidden dramatiskt och påverkar både laddtid och installerat laddbehov.

5: Tänk på placeringen och säkerheten

Det kostar att dra fram elen till laddplatserna, så försök lägga dem så centrerat och nära elcentralen som möjligt. Det handlar också om säkerhet och brandrisk. För även om det inte är vanligare med bränder i elbilar än andra typer av fordon så är röken som bildas hälsofarlig och branden kan vara svår att släcka. Därför är det bäst att placera laddpunkterna utomhus, och om det inte går, nära porten och helst inte nära byggnadens ventilationssystem.

­– Det viktigaste är att aldrig försöka snabbladda elbilen i ett vanligt eluttag, det leder till hastig värmeutveckling och ökad brandrisk. Litiumjonbatterier är också känsliga för stötar och det kan räcka med en smärre krock för att batteriet ska börja brinna så det är viktigt att få in bilen på service även efter mindre incidenter, säger Jenny Odén.

6: Ta betalt av besökare och kunder

Att som företag kunna erbjuda sina besökare laddning medan de handlar eller är på kundbesök brukar vara uppskattat. Den som äger laddboxen bestämmer priset på laddningen och kan justera priset både efter syfte och rådande elpris.

För större publika parkeringar är det viktigt att analysera besökarnas laddbehov mer i detalj. Är det kunder med snabba besök och behov av kraftfull snabbladdning eller lite längre besök med lägre krav på effekt?

– Enklast är att välja en helhetstjänst där leverantören tar hand om allt från fakturering och betallösningar till kundsupport. För större parkeringar är det också bra att vara ansluten till ett större laddnätverk med karttjänster, säger Jenny Odén som påminner om att planera för mer än laddstolparna: det krävs också ett bra system för elförsörjning, debitering med mera.

Vad kan Vattenfall hjälpa till med när det gäller laddinfrastruktur?

Vattenfall InCharge har sedan 2016 hjälpt företag att bygga laddinfrastruktur och hitta rätt laddlösningar och tjänster som passar just deras verksamhet. Vi guidar kunden genom hela processen och tar sedan hand om underhåll och drift med hjälp av våra laddtjänster, allt för att det ska bli så smidigt och enkelt som möjligt för kunden, säger Jenny Odén.

I en laddlösning från InCharge ingår alltid tjänsten Connect, som sköter uppkoppling, support, statistik, med mera. Utöver det finns två tillval för betalningslösningar, Pay och Find, som tar hand om allt från fakturering till karttjänster för att locka fler besökare.

New call-to-action

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!