Elbilar

Elbilars låga underhållskrav utmanar verkstäderna

Publicerad: 2023-03-30 kl. 08:43

Mekaniker med öppen motorhuv

Elfordon kräver mindre service och har färre reparationstimmar än bilar med förbränningsmotor. Det gör driften billigare i längden. Men det finns också delar som slits hårdare på en elbil. Bo Ericsson vid Sveriges Fordonsverkstäders Förening berättar mer.

Servicetimmarna är avsevärt färre för en eldriven bil än för bilar med förbränningsmotor. Det beror till stor del på att det finns färre saker som kan slitas och gå sönder, berättar Bo Ericsson, vd för branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Elbilen har varken tändstift, avgassystem eller växellåda.

– Du har 2 000 delar bara i motor och växellåda på en bensin- eller dieseldriven bil. I en elmotor rör det sig om 20. Det är logiskt, säger Bo Ericsson.

För organisationens 1 900 medlemsverkstäder innebär den pågående elektrifieringen allt färre arbetstimmar, både vad det gäller service och reparationer. Och inte bara det. Även reservdelsförsäljningen minskar markant. 

– Det är inte bara färre timmar på verkstad. Det går heller inte åt någon olja i en elbil. Vi säljer i dagsläget enorma mängder olja, säger Bo Ericsson.

Branschen anpassar sig

Elektrifieringen har tagit fart, men ännu består bara 8 procent av den svenska bilflottan av elfordon. Fordonsverkstäderna har börjat anpassa sig till de nya förutsättningarna, berättar Bo Ericsson.

– Vi är bara i början av elektrifieringen. Hur ser det ut om fem år? Om tio år? För våra medlemsföretag är det som pågår en stor omställning, som kommer att innebära flera förändringar. De verkstäder som i dag är auktoriserade för bara ett eller ett par bilmärken kommer antingen att auktorisera sig för fler, alternativt ansluta sig till Mekonomen, MECA, Autoexperten, AD eller annan kedja. Det sker redan. Vi ser även andra exempel såsom att verkstäder börjar jobba med däck, med glas och med rekonditionering i större omfattning också.

En annan viktig förändring är de risker som finns vid hantering av skadade elbilar. Det finns exempel på fordon som har börjat brinna långt efter en krock och andra där det brutit ut brand upprepade gånger på kort tid.

För att säkerställa en säker verkstadsmiljö var Sveriges Fordonsverkstäders Förening 2021 med och tog fram en branschstandard för underhåll, service och reparation av elfordon på svenska verkstäder.

35 procent lägre underhållskostnader

Elbilar är dyra i inköp, men på sikt billigare i drift. Enligt tyska IFA, som arbetar för elektrifiering och andra hållbara innovationer inom fordonsindustrin, är service- och underhållskostnaderna för elbilar cirka 35 procent lägre än för bilar med förbränningsmotor. När staden New York offentliggjorde kostnaderna för service och underhåll för sin fordonsflotta under 2018 var elbilar över lag billigare i drift än både fordon med förbränningsmotor och laddhybrider.

Men det finns några delar som slits hårdare på en elbil, berättar Bo Ericsson. Det gäller inte minst däcken. Bilarna är tunga. Dessutom har de ett väldigt bra vridmoment.

– Trycker man på gasen i en bil med förbränningsmotor brummar den till, det händer inte så mycket. En elbil far i väg som en kula på en gång. Det äter däck. Som bilägare gäller det att vara försiktig med gasen. Jag vet kunder som har fått byta däck tre gånger på 7 000 mil. Då är det dessutom dyra specialdäck, eftersom elbilen är så tung.

En del går att fixa själv

Det finns som sagt färre beståndsdelar att meka med, men det är fullt möjligt att sköta underhåll och göra vissa reparationer på en elbil hemma.

  Beroende på hur tekniskt lagd du är kan du byta klossar, bromsskivor och bärarmar. Men så fort man börjar komma åt starkströmmen är det fara å färde. Ska man in och jobba i batteriet krävs viss kompetens, säger Bo Ericsson.

I en elbil är i princip hela golvet ett batteri, sammansatt av upp mot 9 000 småbatterier, som sitter i enheter om 600 batterier vardera. Batteriet genererar starkström och ska hanteras enbart av personer med adekvat utbildning och kunskap. Vid service på elfordon kontrolleras batteriets funktion och status.

2025 väntas en EU-gemensam lagstiftning kring hur länge batterier i elbilar ska förväntas hålla. I takt med att fler begagnade elbilar kommer ut på marknaden ser Bo Ericsson en möjlighet för fordonsverkstäder att arbeta med renovering av batterier.

– Det är en utveckling jag tror är nödvändig av både ekonomiska skäl och av hållbarhetsskäl. Köper man en begagnad bil vill man vara säker på att batteriet är någorlunda schyst. Det går att byta hela batteriet, men det är vansinniga pengar.

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!