Att ersätta bilens förbränningsmotor med elmotor och batteri, elkonvertera, är en växande trend för att låta favoritbilen rulla vidare. Men vad krävs för att konvertering till eldrift ska bli storskalig? Vi frågade Martin Söderlind som driver en konverteringsfirma.
Att konvertera klassiska bilar till eldrift ger en mycket bättre körupplevelse
Bakom en av dem står Martin Söderlind, tekniker som bland annat har arbetat hos sportbilstillverkaren Koenigsegg, men som nu driver EVES AB som konverterar fossildrivna bilar till elbilar. Enligt Martin Söderlind är det i dag framför allt bilentusiaster som väljer att konvertera äldre, klassiska bilar till eldrift.
– Mina kunder vill ha något unikt, något som ingen annan har. Att konvertera klassiska bilar till eldrift ger en mycket bättre körupplevelse, bilen svarar direkt när man gasar. Klassiska bilar har dessutom betydligt större utsläpp än en ny bil så att konvertera till eldrift gör en stor skillnad för miljön, säger han.
Kostsam konvertering
Martin Söderlind har drivit sin firma sedan 2016 men det är framför allt det senaste året som han märkt av det snabbt ökande intresse för konverteringar. Men av de förfrågningar han får är det bara en mindre del som slutar med affär. Hämskon är ofta priset.
– Många förstår inte vad det kostar. De flesta räknar med att notan kan hamna på runt 100 000 kronor, men det räcker inte ens till delarna, säger Martin Söderlind.
En relativt ny bransch och det finns ännu inte så mycket kunskap och färdiga recept för hur man ska göra
Enbart batteri och de andra nödvändiga komponenterna kostar omkring 250 000 kronor och för Martin Söderlinds del hamnar arbetsinsatsen på mellan 200 – 500 timmar för att konvertera en bil till eldrift, beroende på om det finns färdiga lösningar redan.
Så vilken blir slutnotan? Jo, mellan 300 000 – 1 miljon kronor får man räkna med. Martin Söderlind konstaterar att det i dagsläget inte finns några ekonomiska incitament att konvertera en bil med förbränningsmotor till eldrift.
– Det här är en relativt ny bransch och det finns ännu inte så mycket kunskap och färdiga recept för hur man ska göra så för mig handlar det om att skapa unika lösningar för varje bil, vilket tar tid, säger han.
Det svåraste i arbetet är enligt Martin Söderlind att hitta rätt placering för elbilsbatteriet.
– Ett elbilsbatteri tar i regel mer plats än vad bensintanken gör så att placera det i ett fordon som inte är gjort för det är väldigt klurigt. Jag försöker så långt det går att göra plats genom att flytta runt andra delar men ibland kan man exempelvis behöva offra en del av bagageutrymmet för att det ska få plats.
Alla bilar kan konverteras
Men kanske är ett skifte på gång. I länder som USA och Storbritannien har antalet konverteringsfirmor ökat i snabb takt – och många har fullt upp, trots att priserna ofta ligger högre där än här i Sverige, enligt Martin Söderlind.
– Jag har en del kontakt med mina brittiska branschkollegor och de har mer jobb än vad de hinner med, säger han.
Även om det är främst gamla sportbils- och samlarklenoder som får ett nytt liv som elbilar är det fullt möjligt att konvertera även nya, fossildrivna bilar till eldrift. Men det kan bli svårare att få dem godkända för trafik.
Bilen måste efteråt uppfylla minst de säkerhetskrav som gällde när fordonet var nytt
– När man gör den här typen av förändringar är ett krav att bilen efteråt minst måste uppfylla de säkerhetskrav som gällde när fordonet var nytt. På en bil från 50-talet är det ganska enkelt. Nyare bilar är betydligt mer komplexa. Förbränningsmotorn kommunicerar till exempel ofta med resten av bilen vilket gör det mer komplicerat, säger Martin Söderlind.
Elbildelar återvinns
Den snabba utvecklingen av nyproducerade elbilar gynnar även konverteringsbranschen. När fler elbilar hamnar på skroten blir utbudet av komponenter som kan återanvändas större, vilket pressar priserna. Martin Söderlind tror också att ökad kunskap om hur konverteringarna ska utföras kommer göra att arbetet går snabbare framöver. När efterfrågan ökar kan även mindre firmor som hans beställa större volymer av batterier och andra komponenter, till bättre priser.
Vi i branschen har dragit lite i detta för att få liknande subventioner även för eldrift
Men räcker det för att konvertering till eldrift ska vara ett prisvärt alternativ för gemene man? Martin Söderlind tror att det också kommer att behövas ekonomiska subventioner för att nå en storskalighet. Det har presenterats förslag för subventioner till konventering till etanol eller gas-drift.
– Vi i branschen har dragit lite i detta för att få liknande subventioner även för eldrift, säger han.