Anrika Lindvalls kafferosteri har blivit pionjär i Uppsala när det gäller återvinning av överskottsvärme, som matas in och förs vidare ut till Vattenfalls fjärrvärmekunder. Nu tänker Vattenfall skala upp samarbetsmodellen med fler företag över landet.
– Vi ser oss inte längre som ett livsmedelsföretag, vi är i hälsobranschen, säger Ulf Lindvall, fjärde generationens chef för familjeföretaget Lindvalls Kaffe, grundat 1891.
– Nu finns det undersökningar som visar att kaffe minskar risken för alzheimer, parkinson, diabetes typ 2 ... och det är svenskarnas största enskilda källa för antioxidanter.
Ulf Lindvall har en glimt i ögat, men han menar kanske ändå halvt allvar? Det är bara att googla så finner man bevisen direkt, lovar han.
Agerar pilot
Att överskottsvärmen från den gasdrivna kafferostningens ångor bidrar till att värma bostäder i Uppsala, där nio av tio invånare har fjärrvärme, är i alla fall inget skämt.
Det är ett resultat av att Lindvalls har tagit på sig nyckelrollen i ett pilotprojekt som visar vägen mot ett mångsidigt och effektivt framtida energilandskap – där den som av något skäl har överskottsvärme kan sluta avtal om att bli leverantör till sitt lokala fjärrvärmenät.
– Idén om värmeåtervinningen kom ursprungligen för många år sedan, säger Ulf Lindvall.
– Vi tänkte att det var synd att skicka ut de här rökgaserna. Först hade jag idén att vi skulle kunna lagra värme i en ackumulator på tomten.
Vid ett studiebesök på annan ort uppkom idén att det istället borde gå att använda fjärrvärmenätet som en stor värmebuffert. Ulf Lindvall tog hem idén till Uppsala, där Vattenfall svarar för fjärrvärmen. Vattenfall Värme hakade på, och bidrag inom Naturvårdsverkets stödprogram Klimatklivet har bidragit till att möjliggöra projektet.
Överskottsvärmen blir ”produkt”
Resultatet blev att Lindvalls nu går i täten för ett Vattenfallkoncept kallat SamEnergi, där företag med överskottsvärme så lätt som möjligt ska kunna sälja den till Vattenfall och pumpa in den i fjärrvärmenätet.
Nästa år, 2020, är det tänkt att Vattenfall Värmes SamEnergi ska erbjuda en palett av standardiserade avtal, ”produkter”, så att det ska vara nästan lika lätt att bli leverantör till fjärrvärmenätet som att bli kund.
– Vi hoppas att det här bidrar till att liknande projekt kan förverkligas hos andra iframtiden, säger Ulf Lindvall.
Hur tänker han då på det hela ur varumärkesperspektivet – har satsningen någon sådan dimension?
– Ja, det är klart att det har det, säger Ulf Lindvall.
– Det är bara att inse att om vi ska klara jordens framtid kan vi inte förbruka mer resurser än vad som tillförs.
Här finner du pressmeddelandet från när Lindvalls Kaffes och Vattenfalls pilotprojekt drogs i gång.
Foto: Alexander Kristofersson