VF_clock_rgb 2020-03-02 Lästid: 3 min
fossilfriHållbarhet och socialt engagemang

Nordiskt projekt ger elflyget luft under vingarna

Elektrifieringen av fordonsflottan på marken pågår för fullt. Kommer också flygtrafiken att byta fossila bränslen mot el?

Flygindustrin brottas med ökande utsläpp av växthusgaser, och stigande kostnader. Enligt data från International Energy Agency har utsläppen av koldioxid från flyget ökat med över 30 procent de senaste fem åren, och under 2018 stod sektorn för 2,5 procent av de globala utsläppen.

Ett nytt nordiskt projekt vill göra något revolutionerande för att vända den trenden. Just nu testas elflyg i norra Sverige och Norge. I det nya pilotprojektet Green Flyway går testflygningar mellan flygplatserna i Östersund, Röros och Trondheim.

Planet som ska användas i projektet är Heart ES-19, som tillverkas av svenska Heart Aerospace. Modellen har plats för 19 passagerare, och har en räckvidd på 400 kilometer, så det är i första hand regionala flygningar på max en timme som är aktuella.
heart-aerospaceFoto: Press/Heart Aerospace.

Förutom noll utsläpp av växthusgaser kan elektrifiering av flyget även innebära kostnadsbesparingar. Heart Aerospace uppger att kostnaderna för underhåll av elflygplan kan vara uppemot 90 procent lägre jämfört med traditionella flygplan. Dessutom medför övergången från bränsle till el en besparing på mellan 50 och 70 procent i driften.

Nordiskt nätverk bakom satsningen

Bakom projektet Green Flyway står ett nordiskt nätverk av aktörer från hela flygindustrin. The Nordic Network for Electric Aviation, NEA, har målet att bli världsledande inom elflyg.

Hans Dunder, som är projektledare för Green Flyway, menar att utvecklings- och forskningsarbetet måste trappas upp för att det målet ska bli verklighet.

– Sedan måste teknik och infrastruktur testas och utvärderas i skarp miljö, det vill säga såväl på marken som i luften: Det är här Green Flyways testarena blir en viktig pusselbit i NEA:s arbete, säger han i ett pressmeddelande.

I projektet testas också drönare. NEA har även planer på att utreda hur flygplatser kan anpassas till en elektrifierad framtid, bland annat med utbyggnad av laddinfrastruktur. Nätverket hoppas att modellen med en nordisk testarena kan attrahera aktörer från hela världen.

– Väderförhållandena i Norden är speciella. Om vi har elflyg som kan flyga i Norden så kan de flyga i övriga världen också, säger Maria Fiskerud, projektledare för NEA.

VIll du veta mer om vad Vattenfall arbetar med inom elektrifierade flyg?

(Foto: Ross Parmly/Unsplash)

Redaktionen

På Vattenfalls Energy Plaza håller du dig uppdaterad om det senaste inom hållbar energi och det nya energilandskapet.