VF_clock_rgb 2020-05-15 Lästid: 3 min
ElbilarEnergiteknik

Mariestads ambitiösa projekt ska kickstarta vätgasen i Sverige

Den lovande tekniken har legat i startgroparna länge. Vätgasbilar har god räckvidd, och skapar bara vatten som restprodukt. Ett projekt i Mariestad, med en tankstation driven på solenergi, försöker få Sverige med på vätgaståget.

Bränslecellen är energiomvandlaren som möjliggör vätgas som bränsle i till exempel personbilar. Vätgasen produceras i sin tur av el, så vätgasfordonens klimatutsläpp blir följaktligen mycket små om den elen är fossilfri. En vätgasbil har en räckvidd på omkring 60 mil. Till skillnad från batterierna i en elbil påverkar inte utetemperaturen räckvidden på en vätgasbil, och restprodukten är en liten mängd vanligt vatten. Till skillnad från elbilar tar det heller inte många minuter att tanka en vätgasbil full.

En handfull av de stora biltillverkarna har börjat serietillverka vätgasbilar, och många fler har fungerande konceptbilar. Koreanska jätten Hyundai hade en kommersiell vätgasbil ute på marknaden redan år 2000, men det är först på senare år som tekniken börjat få fäste hos de andra aktörerna.

Att just en sydkoreansk biltillverkare var först ut är inte överraskande, sett till landets ambitiösa vätgasstrategi. Landet satsar på att producera 6,2 miljoner vätgasbilar, och ha över 1200 tankstationer, till år 2040.

Kommunen en pionjär i Sverige – och i världen

I Sverige är läget ett annat. Just nu finns det bara fyra tankstationer för vätgas i hela landet, enligt data från Vätgas Sverige. En aktör som trots allt försöker kickstarta utbyggnaden av tankstationsnätet är Mariestads kommun.

I Mariestad har man, tillsammans med forskningsinstitutioner från Lund, Uppsala och Chalmers universitet, byggt världens första soldrivna tankstation för vätgas. Kommunen har själv åtta vätgasbilar i sin flotta, bland annat Hyundai IX35 Fuelcell – en av märkets nyare modeller.

Tankstationen stod klar redan 2017, och Mariestad har fått mycket uppmärksamhet för sin satsning. I maj förra året skedde en nylansering med solcellerna på plats.

– Vi inviger världens första solcellsdrivna vätgastankstation. Det innebär att kommunens åtta bränslecellsbilar kan tanka vätgas med solen och vattnet från Vänern som ingredienser, sa Jonas Johansson, utvecklingschef i Mariestad, till Dagens Industri i maj 2019.

Jonas Johansson menar att såväl el som vätgas kommer att behövas i en grön omställning av transportsektorn.

– I Sverige finns ingen nationell plan för olika energislag för transporter för att nå våra klimatmål. Vi behöver en infrastruktur för vätgas för att få genomslag för bränslecellsbilar samtidigt som vi bygger ut infrastrukturen för laddning av elbilar. Det finns inget motsatsförhållande där.

(Foto: I99pema/Wikimedia Commons)

Redaktionen

På Vattenfalls Energy Plaza håller du dig uppdaterad om det senaste inom hållbar energi och det nya energilandskapet.