Långa inspektionsrundor till fots, klättring i stolpar och dokumentation på svåråtkomliga platser. Det är exempel på uppdrag som en drönare numera klarar bäst.
– Istället för att tvingas ta på sig stolpskorna eller klättra upp på en stege skickar teknikern nu upp sin drönare, säger Anders Söderberg, fjärrpilot på Vattenfall Services.
Kraftledningar och annan utrustning behöver inspekteras med jämna mellanrum. Både för att upptäcka slitage och för att kartlägga underhållsbehov. Ett smart, kostnadseffektivt och personsäkert sätt att utföra inspektionen är med drönare.
– Utvecklingen på det här området går rasande fort, säger Anders Söderberg, fjärrpilot och avdelningschef på Vattenfall Services i Norrköping på Vattenfall Services.
– På relativt kort tid har vi utbildat hela 450 drönarpiloter och köpt in över 100 drönare, allt från små enkla till högteknologiska maskiner på uppåt 9 kilo utrustade med avancerade kameror och sensorer.
För ett par år sedan fick Anders i uppdrag att utveckla drönarverksamheten och redan i år ingår de flygande redskapen som en naturlig del i produktionen och servicen. Och förutom inom distribution används drönare även inom Vattenfalls andra områden som konstruktion, produktion och energi (se videoklipp längst ned på sidan).
Tekniker har nu med sig drönare i sina beredskapsbilar som de plockar ut vid behov
– Många av Vattenfall Services medarbetare, som beredare, underhållsledare och inte minst tekniker har nu med sig drönare i sina beredskapsbilar som de plockar ut vid behov för att underlätta inspektioner och andra uppdrag, säger Anders Söderberg.
Vattenfall Service använder drönarna till allt från ledningsinspektioner och besiktningar av nätstationer, till översyn av mark och skog och uppsättning av så kallade fågelskrämmor för att förhindra fågelkollisioner, vilket kan medföra allvarliga konsekvenser som strömavbrott.
Med tanke på att det svenska elnätet består av runt 188 000 kilometer luftledningar finns det ju en del att göra när det kommer till inspektioner och förebyggande underhåll.
– Vi gör allt ifrån enkla inspektioner till mer avancerade uppdrag. Beställarna och vi hittar hela tiden nya ändamål för drönarna och egentligen är det bara fantasin som sätter begränsningen. Vi är inne i en väldigt spännande tid just nu när det gäller utvecklingen av drönartjänster, säger Anders Söderberg.
Ökad personsäkerhet
Eftersom drönarna har den fördelen att de kan komma åt nästan överallt och det utan att äventyra personsäkerheten kan de också användas för lite udda uppdrag som att köra inne i skorstenar och reaktorinneslutningar eller undersöka isläggningen vid vattenkraftverk.
Vid sidan om inspektioner till fots och med klättring är den klassiska metoden för inspektion helikopter. Är det slut med det nu?
Drönarna ska ses som ett komplement till helikoptern, inte en ersättning
– Nej, absolut inte. Drönarna ska ses som ett komplement till helikoptern, inte en ersättning. En helikopter hinner med betydligt fler ledningsstolpar längs en sträcka än vad en drönare klarar av och är mindre personalintensiv när större ytor ska avsökas, men å andra sidan har de ju större miljöpåverkan och är dyra i drift.
Teknologin i all ära men den kanske främsta vinsten, och det största framsteget med drönarna, är den ökade personsäkerheten och förbättrade arbetsmiljön. Teknikerna slipper till exempel gå lika långt i tuff terräng.
– Istället för att tvingas ta på sig stolpskorna eller klättra upp på en stege för att kolla en ledningsstolpe eller transformator skickar teknikern nu upp sin drönare för förkontroll och dokumentation och slipper äventyra sin egen säkerhet i onödan.
Drönaren kan exempelvis fotografera av typbeteckningarna på stolparna och inspektera isolatorerna utan att teknikern behöver lämna marken, det är en jättevinst. Dessutom mer kostnadseffektivt, säger Anders Söderberg.
Värmebilder och lasermätning
Dagens drönare kan inte bara flyga upp och ta högupplösta bilder ur alla möjliga vinklar och på distans med zoomkamera de kan göra laserinmätning, ta värmebilder för att detektera överhettning i syfte att förebygga avbrott, filma och mycket annat. (Bilden härintill artikeln med röda och lila färger är en värmebild.)
Nästa steg är att låta drönaren inspektera på egen hand. Något som kanske låter som science fiction men snart kan bli verklighet hos Vattenfall Services.
Man programmerar in en rutt och sedan kör drönaren iväg på egen hand längs exempelvis en station eller ledningsgata
– Till våra kunder kan vi nu erbjuda programmerad ruttflygning för inspektioner. Än så länge är vi då visserligen på plats, men vi kikar redan på automatiska lösningar, säger Anders Söderberg.
Tekniken för självständiga drönare kan enklast jämföras med trädgårdarnas robotgräsklippare. Man programmerar in en rutt och sedan kör drönaren iväg på egen hand längs exempelvis en station eller ledningsgata, och laddar sina batterier på mobila laddningsstationer när det behövs.
VIDEO: "Fågelskrämma" fästs på kraftledning:
Läs mer om drönare på Energy Plaza:
Drönare räddar både elledningar och fågelliv
Läs mer om Sveriges elnät:
Elnät och eldistribution