Hållbarhet

Återanvändning ger Porschebatterier ett andra liv

Publicerad: 2024-09-04 Uppdaterad: 2024-09-12 kl. 11:10

Batteriespeicher

Muskulösa sportbilar är kanske inget man förknippar med innovativ hållbarhet, men Porsche hoppas ändra på det med sitt nya energilagringssystem byggt av återanvända bilbatterier.  

I de nordvästra delarna av Leipzig sker en liten omställningsrevolution. Där, på Porsches fabrik, har ett två basketplaner stort batterilagringssystem byggts för att förse området med el. Där har 4 400 begagnade bilbatterier från testbilar av sportbilstillverkarens Taycanmodell kunnat återanvändas, efter att de har spelat ut sin roll som drivmedel i bilarna.

Konceptet kallas ”Second life” och det Stuttgartbaserade företagets mål är att visa hur det går att kräma ur ytterligare kraft ur elbilsbatterier. Varje Taycan-batterimodul från testbilarna har installerats i fyra större energilagringssystem, som alla har en förväntad livslängd på minst tio år. I och med att batterierna installerats som de är, ett och ett, kan de också enkelt bytas ut.

PLG_Drohne_20230622_583000_MarcoProsch
Bild: Porsche Leipzig Factory, 2024, Porsche AG.

Hållbart – och affärsmässigt

Tillsammans med universitetet i östtyska Zwickau har Porsches miljö- och energiavdelning utvecklat konceptet och tagit fram lösningar när det gäller industriell energilagring. 
– Det här projektet exemplifierar hur vi kan använda resurser på ett hållbart sätt och samtidigt vara affärsmässigt effektivt, säger Albrecht Reimold från Porsches styrelse i ett pressmeddelande.

Elektriciteten för lagringssystemet kommer till stora delar från områdets egen solcellspark och fungerar också som ett bra verktyg för att ”kapa topparna” i den solkraftsproduktionen.

Återanvändning i stället för direkt återvinning

Projektledaren Jonathan Dietrich fyller i, i samma pressmeddelande:
– Vi ville göra Leipzigfabriken både mer lönsam och öka dess nivå av självförsörjning när det gäller el. Att återanvända Taycan-batterierna i stället för att bara återvinna dem kändes väldigt logiskt då.

Nu hoppas Porsche att insikterna från Leipzigfabriken ska kunna överföras också på sportbilsföretagets övriga fabriker. Även om företagets fabriker I Zuffenhausen, Leipzig och Weissach har varit koldioxidneutrala sedan 2021 och använt enbart förnybar energi sedan 2017, så är det än så länge bara Leipzig som har energilagringssystemet på plats.  
– Det här är ett sätt för oss att använda batterier som inte längre passar för användning i bilar och skapa en andra användning innan de till slut går till återvinning, säger Dietrich. 

Tekniska fakta för Porsches energilagringssystem

  • Totat kapacitet: fem megawatt
  • Energiinnehåll: 10 megawattimmar
  • Antal batterier: 4 400 batterimoduler


Källa: Second Life concept: how used Taycan batteries became an energy storage system for the Leipzig plant

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!