Muskulösa sportbilar är kanske inget man förknippar med innovativ hållbarhet, men Porsche hoppas ändra på det med sitt nya energilagringssystem byggt av återanvända bilbatterier.
Hållbarhet och socialt engagemang
Publicerad: 2024-09-04 Uppdaterad: 2024-09-12 kl. 11:10
Muskulösa sportbilar är kanske inget man förknippar med innovativ hållbarhet, men Porsche hoppas ändra på det med sitt nya energilagringssystem byggt av återanvända bilbatterier.
I de nordvästra delarna av Leipzig sker en liten omställningsrevolution. Där, på Porsches fabrik, har ett två basketplaner stort batterilagringssystem byggts för att förse området med el. Där har 4 400 begagnade bilbatterier från testbilar av sportbilstillverkarens Taycanmodell kunnat återanvändas, efter att de har spelat ut sin roll som drivmedel i bilarna.
Konceptet kallas ”Second life” och det Stuttgartbaserade företagets mål är att visa hur det går att kräma ur ytterligare kraft ur elbilsbatterier. Varje Taycan-batterimodul från testbilarna har installerats i fyra större energilagringssystem, som alla har en förväntad livslängd på minst tio år. I och med att batterierna installerats som de är, ett och ett, kan de också enkelt bytas ut.
Bild: Porsche Leipzig Factory, 2024, Porsche AG.
Tillsammans med universitetet i östtyska Zwickau har Porsches miljö- och energiavdelning utvecklat konceptet och tagit fram lösningar när det gäller industriell energilagring.
– Det här projektet exemplifierar hur vi kan använda resurser på ett hållbart sätt och samtidigt vara affärsmässigt effektivt, säger Albrecht Reimold från Porsches styrelse i ett pressmeddelande.
Elektriciteten för lagringssystemet kommer till stora delar från områdets egen solcellspark och fungerar också som ett bra verktyg för att ”kapa topparna” i den solkraftsproduktionen.
Projektledaren Jonathan Dietrich fyller i, i samma pressmeddelande:
– Vi ville göra Leipzigfabriken både mer lönsam och öka dess nivå av självförsörjning när det gäller el. Att återanvända Taycan-batterierna i stället för att bara återvinna dem kändes väldigt logiskt då.
Nu hoppas Porsche att insikterna från Leipzigfabriken ska kunna överföras också på sportbilsföretagets övriga fabriker. Även om företagets fabriker I Zuffenhausen, Leipzig och Weissach har varit koldioxidneutrala sedan 2021 och använt enbart förnybar energi sedan 2017, så är det än så länge bara Leipzig som har energilagringssystemet på plats.
– Det här är ett sätt för oss att använda batterier som inte längre passar för användning i bilar och skapa en andra användning innan de till slut går till återvinning, säger Dietrich.
Tekniska fakta för Porsches energilagringssystem
|
Källa: Second Life concept: how used Taycan batteries became an energy storage system for the Leipzig plant