Med allt fler elbilar på vägarna ökar behovet av publika laddplatser. Ett projekt i Askersund visar hur Sveriges nätverk av gatlyktor lämpar sig väl att ladda elbilen vid.
Behovet av publika laddplatser ökar i takt med att elbilarna blir fler. Förra året stod el- och laddhybridbilar för 3,3 procent av alla fordon i Sverige, en andel som ökar snabbt, enligt data från Bil Sweden. Framför allt är det laddhybriderna som går mycket starkt. Det gångna året ökade försäljningen med 151 procent i hela landet.
Även in i 2020 håller trenden i sig. Av nyregistreringarna under årets första månad var 40 procent elbilar och laddhybrider, och andelen i februari var 38 procent. Med den ökningstakten krävs det att infrastrukturen hänger med.
Projektet "Green street light" i Askersund löpte mellan januari 2015 och april 2017, och var ett samarbete mellan organisationen Sustainable Innovation, Vattenfall, elektronikkonsulten Binar Elektronik, Askersunds kommun och Länsstyrelsen i Örebro. Slutsatsen man kunde dra var att svenska belysningsnät är väl lämpade för den här tekniken.
– Det finns ett behov att kunna etablera laddplatser till en lägre kostnad. Med hjälp av publik vägbelysning som redan är på plats behöver man inte gräva upp vägar, lägga nya ledningar och liknande. Vid många parkeringar finns även redan vägbelysning där det blir enkelt och kostnadseffektivt att etablera laddplatser, sa Jan Sandqvist, projektledare för projektet, när projektet slutfördes 2017.
Kommersiella aktörer är i full färd med att bygga ut sina nätverk av laddpunkter runt om i landet. Bland dem Vattenfall, med nätverket InCharge. Men det kommer att krävas innovation för att kunna möta det ökande behovet av publika laddplatser, och projektet i Askersund visar att laddning via belysningsnäten är en väg att gå.
– I dag finns det inget stöd i ellagen för att leverera el till laddning via vägbeslysningsnäten, så i projektet har vi behövt ett särskilt undantag för att genomföra testerna. Energimyndigheten har dock stött på regeringen om en lagändring och vi hoppas att den snart kan bli verklighet, säger Jan Kristoffersson, projektchef på Sustainable Innovation, till sajten Energinyheter.
(Foto: Thomas Eriksson/Sustainable Innovation)