Elbilar, Förnybar energi, Power-as-a-Service

Jättarna som leder batteriutvecklingen

Publicerad: 2020-08-13 Uppdaterad: 2024-09-12 kl. 12:27

tesla-gigafactory

När allt fler branscher elektrifieras krävs en massiv produktion av batterier. Här är företagen som ligger i framkant.

Många känner säkert till Elon Musks expansion av Teslas batteriproduktion. Det som började med en första jättelik elbils- och batterifabrik i öknen utanför Reno i Nevada, USA, har nu blivit en kvartett av enorma byggen. En av syskonfabrikerna, den i Shanghai, är i princip färdigställd, medan bygget i Berlin precis inletts. Och tidigare i år aviserade Tesla att platsen för en fjärde Gigafactory blir Austin, Texas.

Gigafactory 1”, som fabriken i Nevada kallas, invigdes och togs i drift 2016. Namnet syftar på prefixet giga, som betyder miljard. I folkmun beskriver det något enormt stort, vilket är minst sagt passande för fabrikslokalerna på nästan 500 000 kvadratmeter. Där huserar självklart Tesla, som där monterar ihop sina elbilar, men även Panasonic som sköter själva batteriproduktionen. Den japanska elektroniktillverkaren har även gått in med miljardinvesteringar under uppförandet av fabriken för att säkra tillgång till faciliteterna och kunna möta marknadens efterfrågan på batterier.

Elon Musk själv har sagt att vikten av att fler Gigafactories byggs inte får underskattas.

– Vi räknade faktiskt på hur många vi skulle behöva för att hela världen ska kunna göra övergången till förnybar energi... och det skulle behövas 100 Gigafactories.

Det säger Musk till skådespelaren och aktivisten Leonardo DiCaprio i hans klimatdokumentär “Before the Flood” från 2016. Med de orden i bakhuvudet är det inte så konstigt att Musk ständigt är på jakt efter nya platser att bygga fabriker.

Batteritekniken utvecklas snabbt

I dag är elbilarna några av de hetaste modellerna på marknaden. Hos de mer miljövänliga bilarna är räckvidden numera god, topphastigheterna acceptabla och accelerationen svindlande. Mycket tack vare nya, kraftfulla batterier. Men för bara några decennier sedan var läget ett helt annat.

Enligt EU-rapporten Battery2030 som publicerades i mars i år har energidensiteten hos uppladdningsbara batterier mer än fördubblats sedan 1990, medan kostnaden reducerats med över 90 procent. Nya batterier räcker alltså längre och är mycket billigare att producera, och det är bland annat tack vare den utvecklingen som elbilen nu kunnat få sitt globala genombrott.

På den snabbt växande batterimarknaden finns förutom Tesla även andra jättar som sydkoreanska LG och Samsung, samt kinesiska CATL. Redan idag är efterfrågan på batterier stor, och enligt en prognos från Bloomberg kommer den minst tiodubblas redan till år 2030.

Svenska uppstickaren Northvolt vill också ha en del av den kakan. Bolaget grundades så sent som 2015, och är i färd med att bygga sin första batterifabrik utanför Skellefteå. Planen är att inleda produktionen i början av 2021. Bolaget bygger även en anläggning utanför Västerås för utveckling och tester, kallad Northvolt Labs. Det återstår att se om den svenske David kan utmana jättarna på marknaden.

Ett konkret användingsområde för större batterier är att stärka upp elnätet vid effekttoppar för både industri och eldistributionsbolag. Ett pilottest vid Bolidens smältverk i Landskrona ska undersöka om tekniken kan sänka kostnaderna och samtidigt stärka upp lokalnätet. Vattenfall, Boliden och Landskrona Energi genomför med stöd av Energimyndigheten det tvååriga forskningsprojektet, och nu har batterilagret levererats till Boliden i Landskrona. Läs mer om projeketet här.

(Foto: Wikimedia Commons)

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!