För bara något år sen var en elbil något som de flesta, både privatpersoner och företag, inte hade med i beräkningen vid ett nytt bilköp. Det synsättet har dock ändrats snabbt, i alla fall enligt Mats Clementz, vd på Dalenbergs, som utför projektering, montage och installationer av elanläggningar.
– Alla företag som vi kommer i kontakt med i dag har synsättet att alla företagsbilar ska vara antingen laddhybrider eller rena elbilar. Det är nog mer undantag än regel att beställa nya bilar som bara går på diesel eller bensin, säger han.
Om du har många elbilar kan du behöva säkra upp och höja effekten med högre ampere
I nuläget väljer företag främst personalbilar och tjänstebilar som går på el. Framåt tror Mats Clementz att detta kommer gälla även servicebilar och lastbilar. Tekniken går framåt. Sen handlar det också om att som arbetsplats kunna tillgodose energibehovet som en elbil kräver.
– Där finns det en mängd företag att ta hjälp av, som ger förslag på både elanläggning och laddare. Även Vattenfall erbjuder en sådan lösning. Det vanligaste är att sätta upp så kallade AC-laddare, som laddar på lägre effekt. Om du har många elbilar kan du behöva säkra upp och höja effekten med högre ampere, säger Mats Clementz som har lång erfarenhet av stora och små laddlösningar för företag. Dalenbergs har laddstationer för anställdas och kunders bilar och dessutom egen elproduktion med solpaneler på taket (bilden).
AC-laddare räcker långt
Men räcker det att installera AC-laddare med lägre effekt, eller krävs en så kallad superladdare, som kan ladda upp till 350 kilowatt? Svaret är att en AC-laddare räcker gott och väl. Om bilen får ladda under natten (då elpriset dessutom är billigare) är den fulladdad nästa dag. Dessutom kan inte alla elbilar idag hantera den fulla effekten som en superladdare erbjuder.
Räckvidden påverkas främst när du kör längre sträckor, eller kör på vintern
För bilar som används privat behövs ofta tillgång till laddare vid hemmets parkering, annars kan räckvidden bli ett problem.
– Om det finns möjlighet att ladda hemma och på jobbet så räcker det. Räckvidden påverkas främst när du kör längre sträckor, eller kör på vintern då det är väldigt kallt. I snitt tappar batteriet cirka 30 procent av räckvidden vid tio, femton minusgrader.
Anpassa laddningen
Utifrån det perspektivet handlar körningen, och diskussionen om räckvidd, helt enkelt om att tänka nytt och att anpassa laddningen. För en långresa kanske man behöver en annan åkplan, planera in stunder för laddning (och kaffepaus!) och vid längre stopp längs med vägen (för exempelvis jobbmöten) se till att parkera där det finns möjlighet att ladda batteriet under tiden, säger Mats Clementz som märker att bekymret med att hitta laddmöjlighet minskar snabbt hos elbilsägare.
Nu går det att få en bil med 50 mils räckvidd för ett mycket lägre pris än bara för några år sedan
– Laddningskapaciteten runt om i landet byggs ut hela tiden, och utvecklingen gällande räckvidd går framåt. Nu går det att få en bil med 50 mils räckvidd för ett mycket lägre pris än bara för några år sedan.
Som ansvarig för elinköp och elanläggning på ett företag– vad är bra att tänka på utifrån elbilsfrågan?
– Kontakta ett företag som är kunniga på detta, som kan hjälpa till med planering och utförande. Det är nog bara att bestämma sig – att elbilar är rätt väg att gå, och sen köra på det.
Ansvarig för elinköp och elanläggning på företaget? Tänk på detta:
- Kontakta ett företag som är kunniga på området. De kan hjälpa till med både planering och utförande.
- Fundera på vilka behov som finns på företaget. Kör många i personalen privata elbilar? Då kanske ni som företag kan stå för installering av laddstolpar, och så får personalen betala för elen när de laddar sin privata bil.
- Om ni har många tjänstebilar och företagsbilar – fundera på om företagets elkostnader kan sänkas. Solceller på taket är till exempel både hållbart och billigare.