Att övergången till LED-lampor har minskat energiförbrukningen vet de flesta. Men nu kommer fler förbättringsvågor i deras spår, inte minst genom bättre styrning av ljuset. Gatlampan som stänger av sig själv när ingen trafikant finns nära är en av framtidsmöjligheterna.
Den som surfar in på webbsidor som har med belysning att göra kommer snabbt att stöta på ordet ”smart”. Men så är också listan över nya möjligheter så lång att den är svår att sammanfatta mer träffande.
I första fasen har vi sparat pengar på att de lysdiodbaserade lamporna, LED-lamporna, ger lika mycket ljus med färre watt elektricitet jämfört med äldre lösningar som glöd- och halogenlampor eller lysrör, och inte behöver bytas lika ofta. Här har vi skrivit om vad det inneburit för världen. Men LED-lampan är dessutom lättare att styra – och nu riktas blicken alltmer mot frågan vad det är vi lyser på, och när. Och hur – och varför.
En framtidsmöjlighet är att vägbelysning skulle kunna minskas när det inte finns någon på plats som behöver den. För dem som vill tillämpa en sådan lösning väcks mängder av följdfrågor om hur man ska känna av vem som är där, och hur ljuset ska ökas, minskas och riktas – och lärandet pågår för fullt. Om en älg går bredvid vägen kanske väglyktan skulle kunna rikta sitt ljus mot den? Att gångvägar är väl upplysta spelar stor roll för vår trygghet, och det tillåts påverka miljöutformning allt mer.
Hos LED-lampor kan färgen väljas relativt fritt. Med den vita färgen i deras ljus kan man få fram den önskade kontrasten i det som man lyser på med mindre ljusstyrka, och spara energi också på så vis.
Stolpar med potential
Leverantörer av belysningslösningar lyfter förstås gärna fram de rika möjligheterna. I en intervju på stolptillverkaren Moramasts webbplats berättar Johanna Glans, ansvarig för en treårig ljusdesignutbildning på Tekniska Högskolan i Jönköping, vad hon ser för vägbelysningstrender.
Vid sidan av bättre styrning väntar hon sig att stolparna får fler funktioner, kanske för fler intressenter. De skulle kunna ge datauppkoppling och laddningsmöjligheter (något vi har skrivit om tidigare), och ljuset kan signalera om vägarbeten och risker. Rätt belysning av omgivningen skulle kunna göra den både vackrare och lagom uppiggande för förare, och smartare billyktor skulle kunna samspela med vägbelysningen.
Belysningsleverantören Greenled lyfter fram att en smart lösning inte bara omfattar lampor och armaturer utan även just styrningstekniken och utformningen av hela belysningen.
Exempelvis kan upplevelsen av varor i en butik bli helt olika beroende på hur takarmaturerna riktar sitt ljus – och försäljningen påverkas. Bra ljus kan göra medarbetare mer produktiva och minska arbetsskador, enligt företagets artikel, som också listar en rad metoder som kan spara energi genom belysningsstyrningen: tidsstyrning, avkänning av dagsljus och rörelse, styrning kopplad till personer eller uppgifter, och kompensering av energiförbrukning.
Kommuner får koll
Dagens möjligheter till mobilstyrning gör det billigare att styra och övervaka belysningen i olika delar av exempelvis en kommun på ett samordnat sätt, något som också kan spara stora pengar.
En rad leverantörer marknadsför system för det. Det kan till exempel visa var kommuner betalar onödigt mycket för elnätskapacitet, genom att mätarsäkringarna är överdimensionerade. Vattenfall erbjuder många sorters lösningar inom belysning, som i det här vägbelysningsprojektet i Motala.
(Foto: Kevin O'Connor/Unsplash)