På tisdagskvällen den 11 februari restes den första höga delen av vad som med tiden ska bli biobränsleanläggningen Carpe Futurum i Uppsala: ett 40 meter högt så kallat kondensortorn.Sent på tisdagseftermiddagen lyftes Carpe Futurums 40 meter höga kondensortorn på plats. Foto: Kjell Karlsson.
Kondensortornet, som är 6 meter i diameter, hade kommit med båt från Lettland till Hargshamn på lördagen innan. Under söndagskvällen och natten till måndagen kördes det sedan, i sin fulla längd på ett specialfordon, i en konvoj till Boländerna i Uppsala – en sträcka på sex och en halv mil.
– Leverantörernas planering började i september, och ungefär fyra veckor före transporten började de anpassa vägen, berättar Kjell Karlsson, Vattenfalls byggsamordnare.
– Man asfalterade över alla refuger, och lade asfalt i ett antal rondeller. Sista dygnet tog man bort alla vägskyltar som kunde stå i vägen.
Många ville titta
I tätorterna längs vägen väckte transporten stor uppmärksamhet. En Facebookpostning inför körningen spreds snabbt.
– I Gimo och Alunda stod det hundratals människor längs vägen, där gick man man ur huse. Alla hade sett tecknen på att något skulle hända.
Sista tre kilometerna, från Vaksalagatan, gick på vänster sida av vägen kring två- tretiden på natten. På måndagen blåste det dock för mycket för att tornet skulle kunna resas. Först sent på eftermiddagen på tisdagen hade vinden mojnat så pass att det gick att genomföra lyftet, men då flöt arbetet på bra och kring halv sex-tiden stod tornet på sin plats i det som ska bli pannhuset.
Många Uppsalabor kunde se det nya tornet på onsdagen, som ett nytt blickfång nära rondellen i korsningen Stålgatan–Bolandsgatan. Carpe Futurums hela pannhus kommer att bli ännu högre, över 50 meter, med en skorsten som blir hela 100 meter hög. Anläggningen ska stå klar hösten 2021.
I kondensortornet renas rökgaser från förbränningen, genom att gasformiga föroreningar får svalna och kondenseras till vätska.
Snabbfakta om kondensortornet
Höjd: 40 meter
Vikt: nästan 66 ton
Diameter: 6 meter
Kranhöjd för att kunna göra lyftet: 56 meter
I en nattlig konvoj kördes det 40 meter långa, och 6 meter tjocka, tornet från Hargshamn till Boländerna. Foto: Kjell Karlsson.