VF_clock_rgb 2020-04-30 Lästid: 5 min
klimatsmartFjärrvärmeSamEnergi

Kobia i Tyresö laddar för värmeåtervinning

Bagerigrossisten Kobia letar ständigt efter nya sätt att förbättra sitt miljöarbete. Genom att fånga in och sälja sin överskottsvärme minskar de sitt klimatavtryck rejält. ”Det blir en win-win”, säger Marcus Sjöström, teknisk chef.

Om du köper en tårta på ett kafé i Stockholmsområdet är chansen stor att en av de sötare ingredienserna kommer från Kobia. Företaget tillverkar bland annat marsipan, mandelmassa och vaniljkräm och säljer till konditorier och bagerier. På hemsidan berättas verksamhetens historia som sträcker sig över hundra år tillbaka i tiden, samt att man alltid strävar efter att ligga i framkant. Och det gäller inte bara när det ska tas fram nya läckra produkter, man har även en klimatsmart produktionskedja i fokus. Kobia har bland annat sett över transporter, vattenförbrukning och nu - värme.

kobia1

En som har varit drivande i företagets arbete mot en grönare profil är Marcus Sjöström. Han jobbar i Tyresö söder om Stockholm där Kobia har ett av sina tre lager. När han ser ut igenom sitt kontorsfönster är grävarbetet i full gång.

– Just nu är Vattenfall här och lägger ner rör i marken för att koppla samman oss med fjärrvärmenätet. Det känns spännande att vi snart är i drift som värmeleverantörer. Nu är det slut på att blåsa i väg överskottsvärmen till fåglarna, säger han.

Nytt och resurseffektivt

Marcus Sjöström började fundera på värmeåtervinning redan för sex år sedan, när han var ny på företaget. Han såg att kyl- och fryslagret alstrade mycket spillvärme som blåstes rakt ut i luften. När han blev kontaktad av Vattenfall och fick höra om SamEnergi, tyckte han att det lät intressant. Det vill säga att fånga in och sälja värmeöverskottet och pumpa in det närliggande fjärrvärmenät.

Just då var det fokus på att byta ut Kobias oljepannor till modernare pelletseldade pannor och på ett bräde sänkte Kobia sitt koldioxidutsläpp med 300 ton per år. Men varför stanna där?

– Jag har alltid varit en person som får saker att hända. Jag brinner ju lite för det här. SamEnergi innebar en stor investering från vårt håll. Det var ju något helt nytt och så resurseffektivt. Jag tog hjälp av många duktiga tjänsteleverantörer, berättar Marcus Sjöström.

Stort miljökliv framåt

Öppningen kom när Kobia på grund av nya regler behövde byta ut sin kyl- och frysutrustning. Vissa kompressorer var så gamla som 19 år, så det var ändå dags. Att baka ihop detta med ett SamEnergi-avtal passade perfekt.

Under hösten inleddes diskussioner med Vattenfall och avtalet skrevs på i december. I den nya kyl- och frysanläggningen sitter nu även två värmeväxlare. En primär som ska fånga in överskottsvärmen och leverera 80-gradig värme till fjärrvärmenätet och en sekundär som är kopplad till Kobias radiatorkrets, husets element. På så vis har man även kunnat koppla bort tidigare uppvärmningssystem.

kobia3

– Vi fick många smällkarameller på en gång. I och med den nya kylutrustningen minskade vår energiförbrukning med 200 000 kWh per år. Nu kommer vi dessutom få en årlig inkomst från Vattenfall. Hela den här investeringen kommer att betala sig på några år.

Studiebesök från näringslivet

Kobia har på grund av sitt dedikerade miljöarbete fått studiebesök av representanter från både kommunen och näringslivet. SamEnergi-avtalet sträcker sig över fem år och man beräknas leverera 400 MWh, vilket motsvarar en minskad koldioxidbelastning med sex ton per år.

Marcus Sjöström funderar en stund på vilket tips han skulle skicka med till den som är intresserad av att återvinna sitt företags överskottsvärme.

– Mitt råd är att starta med en grundlig utredning. Lägg tid på det. Det är lätt att bromsa eftersom det kräver en initial investering. Men vi hittade en väg framåt och nu väntar spännande tider, säger han.

simon-dilali-cta

Vattenfall Värme

Håll dig uppdaterad om det senaste inom fjärrvärme. Här rapporterar vi om fjärrvärmens roll i det nya energilandskapet – där återvunna och förnybara energikällor säkrar en klimatsmart stad och ett bekvämt liv för kunderna.