Elbilar

Egen laddstolpe i fastigheten – så fungerar det

Publicerad: 2020-03-06 Uppdaterad: 2020-03-10 kl. 14:18

laddstolpe-fastighet-incharge

Med Boverkets nya krav är det säkert många som börjat fundera på hur man installerar laddpunkter i fastigheten. Här är några tips för att komma igång med arbetet.

Att installera minst en laddstolpe är från och med den 10 mars ett krav i nybyggda eller ombyggda fastigheter med parkeringar med fler än tio platser. Dessutom kommer ett retroaktivt krav att införas om fem år. Det är med andra ord hög tid att börja arbetet med att installera laddstolpar i er fastighet. 

Läs mer: Så mycket kostar de nya laddreglerna för dig >

Fastighetsägarna har en bra hemsida med tips för att komma igång. Se till att börja med en utförlig analys av det nuvarande läget i fastigheten. Ta hjälp av elektriker för att undersöka nuvarande elförbrukning, och om huset klarar av ytterligare belastning. Kom ihåg att informera de som bor eller vistas i fastigheten om att ni inlett installationen av laddstolpar, och vad det innebär för dem.

När ni sett över läget i fastigheten bör ni läsa på om de laddtekniker som finns, och utvärdera vilka som kan passa just er. Läs mer om de olika laddteknikerna på Vattenfalls hemsida.

En fast laddare med relativt låg effekt är den mest kostnadseffektiva lösningen för de flesta fastigheter. Detta eftersom elbilar kan ladda när de står parkerade längre stunder, så som över dagen på företagsparkeringar eller under natten vid bostäder, och då behövs inte en laddstolpe med hög effekt som laddar extra snabbt.

Finansiering och debitering

Efter analysen väntar offertfasen. Undersök några olika lösningar och be om prisförslag. Kom också ihåg att söka Naturvårdsverkets bidrag via Klimatklivet, där ni kan få tillbaka så mycket som 15.000 kronor av kostnaderna per laddpunkt.

Bidraget avser beställnings- och installationsfasen, som tillsammans med prissättning avslutar processen. Fastighetsägarna rekommenderar att fastighetsägaren bekostar utrustning och installation. Därefter kan investeringskostnaden fås igen genom högre avgifter och hyror.

När laddstolparna väl är på plats kan antingen en månadsavgift tas ut, eller debitering vid varje laddningstillfälle, per tidsenhet eller laddningsvolym. Den förstnämnda modellen kan fungera i ett initialt skede, men när allt fler byter till elbil finns risken att modellen blir orättvis då folk laddar olika mycket. Då kan det vara smart att övergå till en debiteringsmodell per tillfälle och tidsenhet eller laddvolym.

Många aktörer på marknaden erbjuder tjänster för såväl installation som kundservice och debitering. Vattenfalls lösning Incharge har alla delarna, och med installation av en laddpunkt får ni även tillgång till det stora nätverket med tusentals publika laddstolpar i hela Sverige och i norra Europa.

Läs gärna Vattenfalls Gustav Gårdbros white paper om prissättning av laddning.

Ladda ner det här

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!