Hur balanserar Vattenfall en konkurrenskraftig prismodell för fjärrvärme med kraftigt höjda produktionskostnader? Svaret på den frågan, och många fler hittar du här. Vi har samlat kundernas 7 vanligaste prisfrågor.
Under förra årets samrådsmöten och priswebbinarier fick Vattenfall Värme en mängd intressanta prisfrågor från er kunder. I skenet av en utmanande och svårtolkad omvärld var dialogen livlig och mötena fullsatta. Här svarar marknads- och försäljningsdirektör Kurosh Beradari på en sammanställning av de 7 vanligaste kundfrågorna om fjärrvärmepriset.
1. Kan du förklara bakgrunden till den senaste prisökningen på fjärrvärme?
– Vi har haft, och har fortfarande i viss mån, en energikris i Sverige och Europa. Den triggades av Rysslands krig mot Ukraina vilket ledde till stora prisökningar på bränsle och el. Produktionskostnaderna för vår fjärrvärme ökade med 50 procent på ett år, något vi behövde agera på för att kunna driva vår verksamhet. Vi hade ett konkurrensutrymme som vi var tvungna att nyttja, på grund av de mycket höga produktionskostnaderna.
– Nu har elpriserna kommit ner från sina toppar, men de är fortfarande högre än innan kriget. Samtidigt ligger bränslepriserna, framförallt på biomassa, på samma höga nivåer. Något som skapar ett fortsatt utmanande läge.
2. Hur balanserar ni behovet av att täcka höga produktionskostnader, med att erbjuda konkurrenskraftiga priser och säkerställa en långsiktighet i prismodellen?
– Vår ambition är alltid att vara långsiktiga, stabila och konkurrenskraftiga. Och trots de extrema förutsättningarna förra året lyckades vi presentera en prisbana för kunderna som är fortsatt konkurrenskraftig. Tittar man på fjärrvärmeprisets utveckling under det senaste decenniet ser man också att det historiskt har legat mycket stabilt. Det har i princip följt inflationen.
3. Hur ser årets prisändring på fjärrvärme ut?
– Vi har i höstas kommunicerat en prognos med ett spann på mellan 5 och 10 procents prisökning för företagskunder. Men att säga en exakt siffra så här tidigt på året är inte möjligt när energimarknaderna är så volatila. I förra årets prisdialog lyssnade vi på kundernas önskemål om att sprida ut prisjusteringen över flera år.
4. Hur informerar ni kunderna om prisändringar, speciellt i situationer med betydande höjningar?
– Vi vill vara så proaktiva som möjligt i vår priskommunikation. Vi har varmt tagit till oss den feedback vi fått från förra årets samrådsmöten och justerat upplägget därefter. Nytt för i år är att vi kommer att hålla fler samrådsmöten på alla orter, samt ett specifikt för BRF:er i Uppsala.
– Vi satsar också rejält på priskommunikationen i våra digitala kanaler för att nå ut till så många som möjligt, med exempelvis priswebbinarier och Priskollen på vår hemsida, som förklarar vår prismodell. Är det någon prisinformation ni som kunder saknar på hemsidan, så hör av er till oss (se faktaruta nedan).
5. Kan jag som kund påverka mina fjärrvärmekostnader? Är det möjligt med er prismodell?
– Absolut. Vi har två huvudkomponenter i vår prismodell för företag: energi och effekt. Energi är helt rörlig, du betalar för det du använder. Den andra delen, effekt, uppfattas ibland som en fast kostnad – men det är den inte, den kan ändras från år till år. Det som påverkar är vilken toppförbrukning du hade förra året. Så sänker du dina toppnivåer, kan du även sänka effektkostnaden över tid.
6. Fjärrvärmen bidrar till elektrifieringen i Sverige. Borde inte det synas i plånboken för oss som är kunder?
– Det stämmer att fjärrvärmen bidrar enormt till omställningen. Faktum är att det svenska fjärrvärmesystemet avlastar landets elsystem med motsvarande 1,5 gånger vår svenska kärnkraftsflotta. Det är talande siffror. Hur det värdet ska visa sig i kundernas plånböcker diskuteras flitigt just nu. Men beslutet ligger inte hos Vattenfall, det ligger hos politikerna.
7. Byggbranschen är i kris med många stoppade och pausade projekt. Hur påverkar det fjärrvärmen?
– Ja, omvärldsläget utmanar definitivt både energi- och byggbranschen, extra tufft är det för nybyggnation. Trots det är det fortsatt bra tryck på att få ansluta sig till fjärrvärmen, vi har en god tillströmning av nya kunder. Att företag väljer Vattenfall som energipartner är en kvalitetsstämpel på vår långsiktiga, trygga och stabila produkt, säger Kurosh Beradari.
Prisdialogen: ett system för transparent prissättning
- Vattenfall Värme är medlemmar i Prisdialogen – ett system för transparent och rättvis prissättning av svensk fjärrvärme.
- Prisdialogen mellan kunder och fjärrvärmeföretag bygger på dels en lokal dialog och dels en central prövning.
- Här kan du läsa mer om hur processen går till.
- Saknar du prisinformation på Vattenfall Värmes hemsida? Hör av dig!
Bonusfråga: "Hur hjälper ni mig att energieffektivisera och minska min värmeförbrukning?""Börja med att få en bra överblick över din förbrukning i Kundportalen, här finns all din statistik. Expertrådgivning kan du få via vår tjänst Energirådgivning. Hjälp med regelbunden kontroll av ditt värmesystem kan du få via Serviceavtal. Du kan även aktivt gå in och styra förbrukningen via Värmeoptimering, eller enklare Effektvakter som stänger av när du nått ett visst effekttak. Alla våra tjänster kan du läsa mer om på vår hemsida." Kurosh Beradari, marknads- och försäljningsdirektör på Vattenfall Värme |
Klimatkompenserad värme, kyla eller ånga? Serviceavtal, automatiserad statistik eller energirådgivning?
Här hittar du våra populäraste Plustjänster