Elbilar, Energiteknik, Elektrifiering

Så funkar världens snabbaste elbilsladdare

Publicerad: 2022-04-07 Uppdaterad: 2022-04-07 kl. 08:22

Så funkar världens snabbaste elbilsladdare

En flaskhals för elbilsladdning kan vara trängseln vid laddstationen. Världens snabbaste elbilsladdare klarar upp till fyra fordon samtidigt och har en effekt på upp till 360 kW – mer än de flesta elfordon klarar av att ta emot.

Hur lång tid det tar att ladda ett elfordon beror på många faktorer, men både laddaren och fordonets batterier har alltid en viss maxkapacitet. En vanlig begränsning vid populära laddstationer är bristen på tillgängliga laddsladdar, men ABB har utvecklat en laddare, Terra 360, som har världens högsta effekt och kan ladda upp till fyra bilar samtidigt.

ABB_EVINYEn batteriladdares effekt är måttet på hur mycket energi som kan överföras på ett visst ögonblick. Ett vanligt eluttag i en bostad kan ge en maximal effekt på drygt 2 kW och de flesta laddplatser för elbilar i Sverige har en maxeffekt på 50 kW, men det finns superladdare på över 300 kW. ABB:s nya högeffektsladdare har en av världens högsta maxeffekter på 360 kW. Sedan har också varje elfordon en viss begränsning – de flesta elfordon kan som mest ta emot cirka 150 kW och vissa upp till över 300 kW.

Anpassad effekt

Terra 360 fördelar automatiskt laddningen mellan de olika fordonen som laddas och därför har effekten på 360 kW en viktig poäng: om en bil med hög laddningskapacitet laddar anpassas effekten till vad den bilens batterier klarar av och om flera bilar laddar så fördelas effekten till alla bilar.

För att ta vara på laddarens fulla kapacitet krävs att det finns tillräckligt med effekt på plats.

Ett batteri fungerar inte riktigt som en tank som man kan hälla bränsle i med samma takt oavsett om den är halvtom eller nästan full. De flesta batterier kan laddas med högre effekt upp till cirka 80 procent av kapaciteten medan den sista påfyllningen av energi tar längre tid. När laddare marknadsförs med att det går att ladda ett visst antal mil på en viss tid så är det den första delen av laddningen som avses. Alltså går det i praktiken fortare att fylla på med räckvidd i början av en laddning medan de sista milen tar längre tid.
Laddeffekten anpassas automatiskt av fordonsladdare och är mer eller mindre optimerad för att den fulla effekten ska tas tillvara.

ABB:s superladdare är lanserad på marknaden i Europa och har installerats vid ett köpcenter i Bergen, Norge (se bild ovan). För att ta vara på laddarens fulla kapacitet krävs att det finns tillräckligt med effekt på plats.

Snabb utveckling
Tekniken utvecklas snabbt på flera fronter för elfordon. Samtidigt försöker branschen samordna standarder för en fungerande laddinfrastruktur oberoende av fordonstillverkare. Idag finns det i Sverige två vedertagna typer av laddeffekter: normalladdning som har en effekt som är mindre än 22 kW och så kallad snabbladdning som kan leverera mer än 22 kW.
ABB:s högeffektladdare Terra 360 laddar med likström (växelströmsladdning kräver en omvandling till likström som är inbyggd i elfordon) och marknadsförs som en modul-laddare för både elbilar och företags elfordon.
ABB har levererat över 680 000 elfordonsladdare på över 85 marknader. Läs mer om Terra 360 här.

-

New call-to-action

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!