VF_clock_rgb 2020-09-25 Lästid: 3 min
fossilfriHållbarhet och socialt engagemang

Företagen som är klimatsmartast

Såväl privatpersoner som näringsliv och industri måste dra sitt strå till stacken för att stävja klimatförändringarna. Men vilka av Sveriges företag är egentligen grönast?

SJ och Änglamark är de grönaste varumärkena i Sverige – om svenska folket får säga sitt. Det visar en undersökning som managementkonsultbyrån Differ gjort. Årets upplaga av undersökningen “Sveriges Grönaste Varumärke” var den elfte i ordningen. Omkring 1000 personer i åldrarna 15–75 år fick bedöma “grönheten” hos 105 varumärken, och även välja fritt vilka de anser är grönast.

I den första kategorin tog alltså SJ hem priset. Det är sjunde gången som tågoperatören vinner kategorin. I den andra kategorin, det fria valet, vann Coops varumärke Änglamark för nionde året i rad. Även Vattenfall gjorde ett gott resultat i undersökningen, och ligger över det genomsnittliga betyget för de största energibolagen. Energi är också den bransch som anses grönast av konsumenter.

Genomgående grön trend

Det är en lovande trend som sveper över näringslivet och genomsyrar svenska konsumenter. Hela 44 procent av de svarande i Differs undersökning säger att de ofta eller alltid gör gröna val. Resultatet i årets upplaga av undersökningen bekräftar även att det knappast råder brist på klimatsmarta initiativ hos företagen; fler än någonsin svarar att det är lätt att göra gröna val. Med andra ord är det knappast “greenwashing” som de vinnande varumärkena sysslar med, utan ett klimatsmart arbete som gör verklig skillnad.

Att ta tåget med SJ har länge ansetts som ett grönt val på resan, och det med all rätt. SJ köper el från 100 procent förnybara källor, och ändå sedan 1994 har alla bolagets tågresor varit märkta med “Bra Miljöval”. Hos Änglamark hittar svenskarna landets största utbud av KRAV- och miljömärkta produkter. “Vår tanke är att det ska vara enklare att leva ett hållbart liv” skriver varumärket på sin sajt – och till synes jobbar man hårt för att leva upp till det, med en lång rad miljömärkningar på meritlistan.

Även hos Vattenfall är det gröna valet lätt. Här kan alla svenska kunder köpa fossilfri el. Energibolaget har som mål att vi ska kunna leva fossilfritt inom en generation. För att nå det målet krävs innovation på alla områden i samhället, och för Vattenfall innebär det att hitta fler och fler klimatsmarta lösningar för alla sina kunder – såväl privatpersoner som företag och industri.

Läs mer om satsningen “Fossilfritt inom en generation”.

(Foto: Stefan Nilsson/SJ/Press)

Redaktionen

På Vattenfalls Energy Plaza håller du dig uppdaterad om det senaste inom hållbar energi och det nya energilandskapet.