Hållbarhet, Energiomställning

En våg av förändring – nu sjösätts elbåtarna

Publicerad: 2020-08-11 Uppdaterad: 2022-05-13 kl. 13:16

e-båtar-x-shore-es-movitz

Från träflottar och långbåtar, till stormaster och kryssningsfartyg – resor på världens sjöar och hav har alltid fascinerat och lockat människan. Nu kliver industrin in i en ny fas: elektrifieringen.

Tänk dig att ljudlöst flyta fram i skärgården. De enda ljud som hörs är vågornas svall, vinden som viner och måsarna som skränar; inget motorljud som överröstar. Det låter som en minst sagt magisk upplevelse, och svenska lyxbåtstillverkaren X Shore räknar med att det ska locka dig att slanta upp för deras nya elbåtar.

2016 utvecklade bolaget sin första prototyp. Ett par år senare var man redo för lansering, och började ta emot beställningar på Eelectric Smögen 8000 Edition. I dag har man två modeller till försäljning: Eeelord 6000 och Eelex 8000. Prislappen ligger på 2 respektive 2,5 miljoner kronor.

Grundare och vd är Konrad Bergström, mannen som grundade hörlursjätten Zound Industries.

– Jag har investerat mina egna pengar i X Shore för att jag vill bidra till en bättre morgondag för våra hav, och jag är övertygad om att vi tillsammans både kan och behöver accelerera en positiv förändring för att förverkliga denna vision, sa Bergström i ett pressmeddelande i samband med en crowdfundingkampanj hösten 2019.

Elbåt för pendlare i Stockholm

I omställningen till en mer hållbar värld glöms sjöfarten ofta bort. Störst fokus får allt som oftast bilindustrin och fastighetsbranschen. Enligt en studie av International Maritime Organization från 2014 står den globala sjöfarten för omkring 2,5 procent av världens utsläpp – en siffra som knappast har minskat sedan dess. Samma studie estimerar att utsläppen kan öka med mellan 50 och 250 procent till år 2050 om inget görs.

Läs mer om den energiomställning som gör elbåtarna möjlig här.

Ett projekt som redan flyter är elbåten E/S Movitz, ett samarbete mellan Vattenfall och Echandia Marine. Det är en pendlarbåt i skytteltrafik mellan Riddarholmen och Solna strand. Echandia har utvecklat tekniken som driver båten, medan Vattenfall äger och förvaltar drivlinan och batteriet i båten, samt laddstationen på land.

E/S Movitz laddas på snabba 10 minuter vid stationen på Riddarholmen, och laddningen räcker för en timmes drift. Tack vare den snabba laddtiden kan man hålla uppe turtätheten som resenärerna förväntar sig. Elbåten väntas under sin drifttid på omkring 500 timmar minska koldioxidutsläppen med uppemot 39 ton jämfört med en dieselbåt.

(Foto: X Shore Press/Vattenfall)

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!