Fjärrvärme, Kundportal, B2B

Ny affärsportal där kunderna driver utvecklingen

Publicerad: 2020-09-23 Uppdaterad: 2022-06-17 kl. 07:33

Ny affärsportal där kunderna driver utvecklingen

Vattenfall Värme lanserar Heat Business Portal, en ny portal för affärskunder. Med en rad nya funktioner kan kunderna snabbt, enkelt och smart ta kontroll över sin värmeförbrukning.

Det var för drygt ett år sedan som beslutet togs att en snabbare och vassare kundportal skulle ersätta befintliga ”Mina sidor värme”. Vattenfall Värme hade identifierat en möjlighet att använda synergier mellan de olika internationella kundportalerna, med förhoppningen om att istället skapa en gemensam digital plattform för alla affärskunder. Sverige och Tyskland var först ut. Valet stod mellan att uppdatera befintlig teknik, eller att satsa på att bygga något helt nytt.MiaJedborn

– Vi valde att satsa. Inte bara på ny teknik och nya funktioner, utan även på själva utvecklingssättet. Vi plockade in kunder som våra experter direkt. Deras behov och åsikter fick besluta om vägen framåt. Heat Business Portal är ju deras, säger Mia Jedborn.

Ny teknik och tät dialog

Hon beskriver året med utvecklingen av Heat Business Portal som intensivt, spännande och ibland väldigt klurigt. En viktig del i portalen som tog lång tid att färdigställa var att få till validerade mätvärden. Det var många system som skulle fungera tillsammans, kvalitetssäkras och verifieras i symbios med ny teknik. Parallellt höll teamet en tät dialog med pilotkunder från olika segment som fick ge input via intervjuer, enkäter, användartester och undersökningar.

– Vi la ribban för Heat Business Portal väldigt högt och det målet ruckade vi inte på en sekund. Det digitala mötet ska vara positivt och givande. Mycket tack vare våra kloka kunders input och det fantastiska jobb som IT-avdelningen levererade, så står vi här idag.

Vad är det då för nya funktioner som väntar Värmes affärskunder? Exempelvis kan man få en prognos över kommande års värmeförbrukning, man kan jämföra kostnader mellan olika anläggningar och få en förbättrad effektvy med tydlig överblick. Men framför allt är det betydligt enklare att snabbt hitta rätt i portalen. Informationstexter förklarar med ett uppdaterat gränssnitt – allt för att besökaren ska få full transparens och kontroll över sin värmeförbrukning.

Parallella portaler till årsskiftet

– En av sakerna som pilotkunderna gav oss i hemläxa var att vi behövde vara tydligare i kommunikationen. Mer inkluderande och pedagogiska inne i portalen och förklara terminologin. Det har vi verkligen tagit till oss, säger Mia Jedborn.

Affärskunderna kommer även fortsatt att kunna påverka Heat Business Portals utveckling. Inne i portalen finns exempelvis en funktion där man kan föreslå förbättringar, ge feedback och ställa frågor. Fram till årsskiftet kommer ”Mina sidor värme” ligga uppe parallellt, men från och med 2021 är det Heat Business Portal som gäller.

 

Heat Business Portal kan du bland annat:

• Få en värmeprognos, en prognos över kommande års värmeförbrukning

• Jämföra kostnader och förbrukning mellan dina anläggningar

• Sortera och filtrera dina anläggningar efter dina önskemål

• Få ökad transparens kring priset och bättre förstå vad som utgör det

• Se en förbättrad effektvy med tydligare överblick för hur effektbehovet varierar

• Exportera utvalda data till lätthanterliga excel-filer

Ladda ner artikel som PDF

Vill du spara artikeln eller skriva ut den? Ladda ner artikeln via knappen nedan så skickas den direkt till din mejl.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!