VF_clock_rgb 2020-06-24 Lästid: 3 min
fossilfriHållbarhet och socialt engagemangklimatsmart

Cyklisternas huvudstad bygger bilfri stadsdel

I den nederländska staden Utrecht byggs Merwede – en stadsdel helt utan biltrafik. Så vill man göra sig fri från “bilens tvångströja”.

Vad som i dagsläget är ett företagsområde ska om fyra år stå färdigt som landets första bilfria tätbebyggda stadsdel Merwede. Området ligger mellan två kanaler mitt i Utrecht, och ska få 6.000 bostäder med plats för omkring 12.000 boende.

– Det ska vara lättare att hitta en cykel än att hitta en bil, sa projektets arkitekt Marco Broekman till The Guardian i mars i år.

Utrecht är Nederländernas fjärde största stad, bara en halvtimme med tåg från Amsterdam. Här byggdes världens första cykelväg 1885 och med åren har man skapat sig ett rykte som cyklisternas huvudstad. Förra året avtäckte staden världens största cykelparkeringshus, med plats för 12.500 cyklar. Nu tar man alltså nästa steg. merwede-utrecht
Visionen för Merwede. Illustration: Marco Broekman, projektets arkitekt.

Byggandet av de första nya fastigheterna i Merwede beräknas till 2022. Stadsdelen ska förutom sedvanliga kontorsbyggnader och butiker även rymma två lågstadieskolor, två vårdcentraler, ett gymnasium och en idrottsplats. Allt ska nås med cykel eller spårvagn.

Bara fyra vägar ska finnas. De ska anläggas i de absoluta utkanterna av stadsdelen, och alla slutar i återvändsgränder. I anslutning till dessa inlopp byggs parkeringsgarage med mycket höga avgifter, under jord – allt för att ta bort bilen från gatubilden och avhålla folk från att fortsätta köra.

Inga bilar – inga problem

De samhällstjänster som är beroende av motordrivna transporter, till exempel städning och sophämtning, ska lösas med mindre, eldrivna enheter. Dessa ska “släppas av” från ett slags moderskepp vid återvändsgränderna, sprida ut sig och fullgöra sina uppgifter och sedan återvända till sin transport.

Genom att man “frigjort sig från den tvångströja som biltrafik innebär för stadsplaneringen”, som Marco Broekman säger, kan Merwede fokusera på det som är viktigast för de boende. Det handlar om att skapa offentliga utrymmen, grönområden, klimatanpassad stadsplanering och platser för socialt umgänge.

Merwede kommer också att bygga Nederländernas största värme- och köldlagringsanläggning under marken. Till exempel ska kyla från vattnet i de närliggande kanalerna lagras där. Med i ritningarna för Merwede finns också tre hektar – 30.000 kvadratmeter – av solpaneler utspridda på hustaken.

(Bilden i topp visar cykelparkeringshuset i Utrecht. Foto: CU2030/Press)

Redaktionen

På Vattenfalls Energy Plaza håller du dig uppdaterad om det senaste inom hållbar energi och det nya energilandskapet.