Driftstarten för Carpe Futurum rycker allt närmare. Innan det nya värmeverket är i gång ska alla delar testas – så även systemet som transporterar bränslet till pannan.
I förberedelserna inför driftstarten hårdtestas allt. Och sedan testas det igen. Den här veckan har Carpe tagit första leverans av det högkvalitativa biobränsle som ska driva värmeverket när vinterkylan börjar pockar på om några månader. Med bränslet på plats är det dags för ett skarpt test av det transportsystem som tar emot, bereder och skickar in det i lagersilos – eller in i pannan.
En av huvudpersonerna för allt som rör bränsle på Vattenfall är Jörgen Engström. Jörgen är en riktig Vattenfall-veteran – i augusti firar han 25 år på företaget! Han blev anställd 1996 när Vattenfall förvärvade Nyköping energi. Under åren har han haft en rad olika chefsroller, bland annat i Drefviken och i Småland, då som tillförordnad regionchef. Strax efter millennieskiftet jobbade han fem år i Polens huvudstad Warszawa.
Nu jobbar han med bränsleanskaffning och planering i (nästan) alla dess former och hans expertis kommer väl till pass på Carpe Futurum.
– Tack vare min bakgrund är jag inblandad i lite allt möjligt – bland annat Carpe-projektet, säger Jörgen Engström.
I Carpe Futurum-projektet sitter Jörgen Engström med i Operational Readiness-teamet (som vi berättat om tidigare här på bloggen). Han har även arbetat med utformningen av våg- och mottagningssystemet samt stöttat i bränsleplaneringen.
Skarpa tester – utan eld och lågor
Syftet med de här testerna är att se till att bränsletransportsystemet på Carpe fungerar fint även när det är lastat med material.
– Först brukar man testa enheter på tomgång. Därefter kör man hela systemet tomt. Slutligen så kan man lasta på bränsle för ett skarpt test – men vi kommer inte att elda något i det här skedet, förklarar Jörgen Engström.
Det är huvudentreprenören Andritz som genomför testerna. När man ser att systemet fungerar kommer nästa steg: att lasta in i de jättelika silos som ska förse Carpes panna med bränsle när verket är i drift.
– Man kommer även att testa att nödutmata bränslet. Funktionen är egentligen till för om man får stopp i en panna, men i det här fallet vill man ta ut bränslet för att köra testet igen. Bränsle mår inte bra av att bli liggande, då det finns risk för självantändning, säger Jörgen Engström.
Om allt går som det ska kan man snart checka av bränsletransporttesterna på listan över allt som behöver göras inför driftsättningen av Carpe Futurum. Snart är det ju faktiskt dags!