VF_clock_rgb 2020-05-29 Lästid: 4 min
Hållbarhet och socialt engagemang

Livet "inne i det fria" förändrar shoppingvanorna under pandemin

När spridningen av det nya coronaviruset tog fart försattes stora delar av världens population i karantän. Butiksverksamheter som levt på de fysiska köpen går på knäna – men e-handeln frodas. Kanske har pandemin förändrat våra shoppingvanor för gott.

Snabbare, smidigare och säkrare är ledorden för den omställning som nu sker i detaljhandeln, rapporterar Washington Post. Det är en omställning som egentligen redan hade börjat, den från fysiska butiker till e-handel, men som snabbas på i spåren av coronaviruset.

När några länder nu börjar lätta på restriktionerna öppnar butikerna till en ny verklighet. Apple har medarbetare som står i dörröppningen och tar tempen på kunder, medan American Eagle har munskyddskrav för alla som vill shoppa hos dem. Butikerna gör det de kan för att anpassa den traditionella detaljhandeln till omständigheterna och försöka locka tillbaka kunderna.

Många hade säkerligen läst om “butiksdöden” långt innan corona började dominera mediekanalerna. Nu har långvariga utegångsförbud och regler för social distansering tvingat människor att leva och utforska livet “inne i det fria”, och det har förändrat konsumenternas beteenden, skriver martechbyrån Criteo på sin blogg.

Från slö till avsiktlig shopping

Länge har den vinnande strategin varit att få besökarna att stanna så länge som möjligt i butiken; att locka till spontanköp har varit praxis. Nu är verkligheten en annan, och handlarna som börjar öppna upp sina butiker lär bli varse.

Konsumenterna har på kort tid gått från att “slöshoppa” under en heldag i gallerian, till avsiktliga inköp under en välplanerad tripp till närmaste butik. Många av innovationerna som tillkommit de senaste åren, till exempel interaktiva skärmar och caféutrymmen eller events i butikerna, är i bästa fall opraktiska just nu – och i värsta fall smittspridare. Ingen vet hur länge den här situationen kommer att vara.

E-handeln en vinnare

Onlineshoppingens triumf över den fysiska butiken har förutspåtts i många år – och mycket tyder på att den nu står för dörren. Bara under våren har var femte konsument globalt minskat sitt handlande i fysiska butiker, till fördel för e-handel. Dessutom uppger var tredje konsument att de planerar att handla ännu mer online i framtiden. Detta enligt undersökningen Global Covid-19 Barometer, med 45.000 svarande, som analysjätten Kantar gjort.

Den globala trenden är tydlig även i Europa. På regionens största marknader Tyskland, Frankrike och Storbritannien har andelen som gör en majoritet av sina köp online ökat med mellan 25 och 80 procent jämfört med innan utbrottet av viruset. Detta enligt en annan studie från Kantar, på uppdrag av Detail Online.

Bland generationerna är det Europas så kallade “millennials” som planerar flest onlineköp under resten av 2020. Hemelektronik och kläder är produktkategorierna som dominerar. Äldre generationer uppger att de inte kommer att fortsätta handla lika mycket online när pandemin är förbi.

(Foto: Benedikt Geyer/Unsplash)

Redaktionen

På Vattenfalls Energy Plaza håller du dig uppdaterad om det senaste inom hållbar energi och det nya energilandskapet.