Höga bränslepriser i Europa och oro i omvärlden fortsätter att tydligt påverka det svenska fjärrvärmepriset. Nästa år väntar en genomsnittlig prisjustering på 9,5 procent för Vattenfall Värmes företagskunder.
– Det betyder att vi håller oss inom det prognosintervall som vi presenterade förra hösten, säger Kurosh Beradari, marknads- och försäljningsdirektör på Vattenfall Värme.
Den energikris som startade i samband med Rysslands krig mot Ukraina fortsätter att utmana energisektorn. Vid invasionen rusade priserna på bränsle och el på kontinenten.
Fjärrvärmebranschen, som historiskt är känd för sin förutsägbara och blygsamma årliga prisjustering, har nu tvingats anpassa sig, för att kunna fortsätta att leverera trygg och hållbar fjärrvärme till företag, organisationer och Brf:er runt om i Sverige.
Våra företagskunder uttryckte en önskan om att vi ska sprida ut den här prisjusteringen över tid. Det är den bana vi följer nu
– Vattenfall sätter sitt fjärrvärmepris så att det är konkurrenskraftigt mot andra uppvärmningsalternativ, som bergvärmepumpar. I och med högre elpriser, elnätspriser och räntor fick fjärrvärmen ett stort konkurrensutrymme gentemot dessa. Samtidigt innebar de ökade bränslepriserna att kostnaden för att producera fjärrvärme ökade kraftigt, och vi behövde därför nyttja det konkurrensutrymme som finns, säger Kurosh Beradari.
Stort fokus på kunddialoger
I juni i år presenterade branschorganisationen Energiföretagen prisstatistik för 2024, som visade att även om kundernas pris ökat mer än på många år, har det inte skett i paritet med de mycket stora kostnadsökningarna för produktion av fjärrvärme.
– Våra företagskunder uttryckte i höstas en önskan om att vi ska sprida ut den här prisjusteringen över tid. Deras feedback är mycket viktig för oss och har stor påverkan på vårt arbete, så det är den bana vi följer nu.
I och med turbulensen på energimarknaden har Vattenfall Värme även ökat antalet forum för kunddialog och kundkommunikation med priset i fokus. Man har satt in extra samrådsmöten, priswebbinarier och haft fler bilaterala kundmöten.
– Läget är utmanande även för våra kunder. Därför arbetar vi kontinuerligt under året för att samla in input och underlag. Vi ser också tydligt i vår kundundersökning att det just nu är prisfrågan som hamnar i fokus, medan man är mycket nöjd med fjärrvärme som uppvärmningsform, berättar Kurosh Beradari.
Vi ser fortsatt ett stort intresse för att bli ny kund. Det är ett kvitto på fjärrvärmens kvalitéer, som lyser extra starkt i osäkra tider
Och intresset för fjärrvärme som uppvärmningsform till svenska företag, organisationer och bostadsrättsföreningar håller i sig. Det trots en pågående lågkonjunktur i byggbranschen.
– Vi ser fortsatt ett stort intresse för att bli ny fjärrvärmekund, vilket är glädjande. Det är också ett kvitto på fjärrvärmens kvalitéer, som lyser starkt i osäkra tider. Där värden som trygghet, leveranssäkerhet och hållbarhet blir extra viktigt, avslutar han.
Vill du veta mer om fjärrvärmepriset?
- Här kan du läsa mer om Prisdialogen.
- Här läser du mer om Vattenfalls prismodell.
- Prisjusteringen på fjärrvärme för 2025 hittar du i prisbrevet som nyligen skickades ut till alla kunder; postalt och/eller digitalt via Kundportalen.
Prenumerera på Vattenfall Värmes nyhetsbrev om fjärrvärme och det nya hållbara energilandskapet!
Prenumerera