2018 är på många sätt elens år. Med bidrag och skattelättnader för solceller, värmepumpar, elbilar, laddstolpar och elcyklar, så har det aldrig varit enklare att ställa om till en klimatsmart vardag utan tagelskjorta på. Förutsättningarna finns där; det handlar bara om viljan att vara med och skapa en positiv förändring.
Just nu är vi mer beroende av el än någonsin tidigare. Trots att varje pryl i sig har blivit mer energieffektiv så innebär det däremot att vi i slutändan har mer prylar. Givetvis sätter detta en stor press på elproducenterna att de tar sitt ansvar och ser till att elen vi får hem till dörren är schysst genom hela livscykeln.
Ett hälsosamt liv idag betyder dessutom så mycket mer än bara kost och motion!
Vi vet att den stora majoriteten (drygt 90 procent) av ungdomar i åldrarna 16 till 25 anser att klimatfrågan sitter högst upp på agendan, så det här är inte längre en debatt som det är möjligt att ducka för. Vi ser en tydlig och sund trend växa fram på nästan alla fronter och det blåser positiva vindar bland såväl gemene man som företag.
Men man kan aldrig lyckas helt ensam med att skapa långvariga förändringar som gör skillnad. FN:s utvecklingsmål inför år 2030 lyfter fram såväl partnerskap som samarbeten som en av grundstenarna i arbetet framåt. Samarbetsprojekt inom industrin är fokus för Vattenfall för att drastiskt sänka Sveriges CO2-utsläpp. Digitala jättar som Facebook som väljer att etablera sig i Sverige visar dessutom på en allt klokare approach och en vilja hos storföretagen att ha koll på sin klimatpåverkan.
Vattenfall har som mål att kunna bli helt fossilfria inom en generation. Ett mål som nu känns närmare än någonsin.