Tänk dig att slippa de breda, osmidiga och högljudda lastbilarna som tycks köra i skytteltrafik runt innerstaden för att leverera paket, post och varor. Snart kan elektrifierade minitransporter ta över uppdraget, och vi får en tystare och renare stadsmiljö.
I Göteborg har Volvo inlett ett samarbete med bland annat gallerian Nordstan och ett flertal av logistikjättarna för att minska antalet lastbilstransporter. Detta ska uppnås dels genom att upprätta större hubbar i utkanten av staden, där varor kan lastas om, dels genom en samordnande digital tjänst, rapporterar lastbilstidningen Proffs.
Enligt en förstudie kördes många lastbilar till Nordstan som var långt ifrån fullastade. Genom att lasta om varor kan man skära ner på antalet transporter in i stadskärnan, vilket skulle sänka kostnaderna, minska utsläppen och dessutom minimera buller och slitage orsakat av tunga lastbilar.
– Både DHL, Pling och Best, med Velove:s ellastcyklar finns hos oss, nu gäller det att skapa en samordning med resten av deltagarna för att lastbilarna ska sluta transportera luft och för att ytterligare bidra till kraftig minskning av tung trafik i city, säger Magnus Zingmark, hållbarhetsansvarig på Nordstan, till Proffs.
DHL har lanserat elcyklar i Sverige. (Foto: DHL/Press)
Post- och paketjättar byter till el
Det kan tyckas en utopi med tysta eltransporter som smyger fram i gränderna och på gågatorna för att distribuera varuleveranser från hela världen till butiker, restauranger och kontor. Det är en vacker tanke, men en som faktiskt närmar sig verklighet.
Nyligen aviserade världens största distributör av paket, amerikanska UPS, att man inhandlat 10 000 eldrivna skåpbilar för att börja övergången till eltransporter. De nya skåpbilarna tillverkas av Arrival, en brittisk "enhörning" som grundades 2015.
Skåpbilarna ska tas i drift i såväl USA som Storbritannien och övriga Europa, och kommer att rullas ut gradvis från och med i år fram till 2024. Enligt nyhetssajten Dezeen är priset per eldriven skåpbil likvärdigt med fossila motsvarigheter. Däremot halveras driftkostnaden.
Brittiska postmyndigheten Royal Mail funderar också på att ställa om till att använda eldrivna skåpbilar. Sedan 2017 testar man en flotta av mindre, eldrivna skåpbilar för att leverera post i centrala London. Även Royal Mail använder en skåpbilsmodell från Arrival.
Vill du veta mer om vad Vattenfall gör inom elektrifierade transporter?
Royal Mails karaktäristiska rödvita lackering på en elskåpbil från Arrival. (Foto: Arrival/Press)
Bilden i topp visar UPS version av Arrivals elskåpbil. (Foto: UPS/Press)