Just nu elektrifieras färjetrafiken och flera spännande projekt är på väg att sjösättas i Stockholms skärgård och Mälaren. Området hör till de mest färjetäta områdena i världen.
Eldrift för fartyg minskar utsläppen och driftskostnaderna på sikt.– Den största skillnaden som passagerare är att båtfärden är helt tyst, det känns lite som att segla eller sväva fram över vattenytan, inga vibrationer, inget buller, det är väldigt behagligt, säger Bilal Malla som är Marknadsansvarig, Maritime på Vattenfall.
Medan resten av samhället elektrifieras i rekordfart och Stockholms landbaserade kollektivtrafik varit fossilfri i flera år så har sjöfarten i staden och runt om i skärgården tuffat på ungefär som den alltid har gjort, med bullriga dieselmotorer och en och annan nostalgisk ångbåt.
Det saknas bra laddinfrastruktur längs kajerna och i hamnarna
Varför går omställningen så långsamt till sjöss jämfört med på land?
– Det finns flera skäl. Myndigheter och upphandlande regioner har hittills inte ställt tillräckliga krav på utsläppsfria fartyg. Det saknas bra laddinfrastruktur längs kajerna och i hamnarna och det kräver stora investeringar för rederierna att konvertera sin flotta eller köpa nya fartyg – något inte alla har råd med, säger Bilal Malla.
Fossilfri kollektivtrafik
Region Stockholm har numera som mål att samtliga trafikslag inom kollektivtrafiken ska vara fossilfria till 2030, och då även sjöfarten.
Redan 2014 togs två elektrifierade pendelbåtar i drift i Stockholm, E/S Sjövägen och E/S Movitz. Båda med elmotorer på 250-300 kW. Den sistnämnda har Vattenfall sedan dess hjälpt till att uppgradera med nya mer effektiva batterier och kraftfulla laddstationer för snabbladdning.
Vätgasdrivna fartyg möjliggör exempelvis längre räckvidd
– Genom att Vattenfall äger och sköter allt från batterierna till laddstationerna via vår helhetslösning Power-as-a-Service så slipper kunden riskerna med att satsa på ny teknik, något många är lite oroliga för så här i början av elektrifieringen till sjöss, säger Bilal Malla.
Sedan E/S Movitz gled ut på Stockholms vatten 2014 har ett mindre antal eldrivna färjor och fartyg sjösatts, både i Stockholm och i exempelvis Göteborg och Helsingborg. Alla batteridrivna.
Vilka är fördelarna med batterier respektive bränsleceller för eldrivna fartyg?
– Vätgasdrivna fartyg möjliggör exempelvis längre räckvidd, men rent praktiskt är tekniken och all nödvändig infrastruktur och lagstiftning än så länge inte tillräckligt mogen för att vara ett realistiskt alternativ till batteritekniken. Sannolikt kommer framtidens elfärja bli en hybrid som utnyttjar båda teknikerna, säger Bilal Malla.
Nya projekt sjösätts
Även om elektrifieringen av sjöfarten gått långsammare än många förutspått så lanseras just nu flera spännande projekt i Stockholm.
– Flera rederier och företag vill nu vara med och positionera sig på marknaden inför de framtida krav och lagar som lär komma på utsläppsfria maritima transporter. Genom att införskaffa och bygga egna elfärjor vill man signalera för upphandlarna att man är beredd att satsa på det här och har kunskapen, säger Bilal Malla.
Gamla skrov kan fortsätta att gå i trafik med nya elmotorer
Den som inte vill investera i nya elfartyg kan istället konvertera sina existerande fartyg.
– Gamla skrov kan fortsätta att gå i trafik med nya elmotorer. Vattenfall har redan varit med och konverterat äldre färjor och har nu nya konverteringsprojekt på gång, säger Bilal Malla.
Ett urval aktuella projekt med eldrift i Stockholms skärgård och Mälaren:
Med start 2024 ska fyra hybrid-elfärjor köra på Trafikverkets färjerederi på vältrafikerade Ljusteröleden och Vaxholmsleden i Stockholms skärgård. Investeringen är rederiets största någonsin och på cirka 1 miljard kronor. Elfärjorna har backupmotorer som går på HVO och batterierna laddas under cirka 4 minuter vid varje tilläggning.
– Det är verkligen positivt för utvecklingen att Färjerederiet, en av landets viktigaste marknadsaktörer, väljer att satsa på elfärjor och visar att det är möjligt, säger Bilal Malla.
Bild: Candela Speedboat AB
Våren 2023 ska passagerare på linje 89 mellan Ekerö, väster om Stockholm, och Klara Mälarstrand i city kunna susa fram i 30 knop på världens då snabbaste elfartyg, Candela P-12 Shuttle. Båten byggs i Stockholm och sätts i SL-trafik genom ett samarbete mellan Trafikverket och Region Stockholm.
Den 12 meter långa snabbfärjan är en bärplansbåt i kolfiber med plats för 30 passagerare. Konstruktionen gör att flygbåten, enligt företaget Candela, drar 80 procent mindre energi än en konventionell färja och att de totala operatörskostnaderna minskar rejält. Med den här tekniken hoppas företaget göra sjötrafiken till ett konkurrenskraftigt alternativ till landbaserad kollektivtrafik. Räckvidden är 40–60 sjömil per laddning.
Bild: Green City Ferries
Med start 2024 kommer eldrivna höghastighetskatamaraner trafikera linjerna Täby–Ropsten och Österåker–Skeppsbron i Stockholm. De tänkta fartygen ägs av Green City Ferries och opereras av två lokala rederier. Beluga24, som skärgårdsbåten heter, kommer i två varianter, en batteridriven för pendeltrafik och en vätgasdriven för den längre sträckan mellan Österåker och Stockholm. Toppfart 30 knop, alltså nästan 56 km/h.
Bild: Brødrene Aa
I april 2023 kan världens första autonoma kommersiella färja börja trafikera Riddarfjärden i Stockholm, mellan Kungsholmen och Södermalm. Den batteridrivna förarlösa färjan ägs av norska rederiet Torghatten och är en 12 meter lång katamaran med plats för 25 passagerare. Till en början ska den autonoma färden övervakas av en operatör ombord. Tanken är att den ska avgå en gång i kvarten och gå runt 15 timmar per dag. Laddningen sker på natten.