Samtidigt som det sker stora nyinvesteringar i livsmedelsbranschen har många bolag äldre elanläggningar som kan orsaka stora produktionsbortfall och bristande personsäkerhet. Med Vattenfalls tjänst Power-as-a-Service får kunden en stabil och säker elförsörjning och kan fokusera på sin kärnverksamhet.
Efterfrågan på svenskproducerade livsmedel växer och många bolag i branschen planerar att öka investeringstempot de kommande åren, med fokus på produktionslinjer och automatisering. Men även på elsidan är behoven av investeringar stora och växande. Många företag i branschen har äldre högspänningsanläggningar, från 1960, -70 och -80-talen, säger Jan Eneman, affärsutvecklare på Vattenfall.
Avbrott i produktionen kan snabbt få kostsamma följder
– Man ser ofta inte elleveransen som en prioriterad del av verksamheten men samtidigt kan avbrott i produktionen snabbt få kostsamma följder. Tänker man att man ska byta ut delar av, eller hela, anläggningen när den redan är dålig, då är man ute rätt sent. Ett fel i ett ställverk till exempel kan ta lång tid att åtgärda och för många äldre anläggningar saknas det reservdelar, säger han.
Äldre elanläggningar kan dessutom vara en säkerhetshetsrisk för personalen.
– Högspänningsanläggningar kan innebära livsfara om de hanteras fel eller inte fungerar som de ska. Det ligger ett stort ansvar på innehavaren att säkerställa att anläggningen är trygg och säker för medarbetarna, säger Jan Eneman.
Tar över ansvaret
För att fortsatt behålla fokus på sin kärnverksamhet och samtidigt säkerställa en stabil och säker elförsörjning väljer många företag Vattenfalls tjänst Power-as-a-Service. Den innebär att Vattenfall köper företagets elkraftanläggning och tar över allt ekonomiskt och funktionellt ansvar, till en fast månadskostnad. Vattenfall ser till att anläggningen följer gällande lagar och förordningar, bär elsäkerhetsansvaret och tar fullt ansvar för underhåll och drift samt utför de investeringar som behövs, i samråd med kunden.
Det finns många lagar och regler att följa, som ändras med tiden, så det gäller att vara uppdaterad
– Många bolag investerar hellre i produktionen än i elanläggningen. Med Power-as-a-Service slipper man få en oväntad kostnad att någonting plötsligt gått sönder. I stället får kunden en fast månadskostnad och så ser vi till att allting fungerar. Kunden kan fokusera på det man är bäst på och så tar vi över ansvaret för högspänningselanläggningen, säger Jan Eneman.Han konstaterar att det i dag kan vara svårt att hitta egen personal som kan sköta drift och elsäkerhet eftersom det saknas tillräckligt med ingenjörer för att möta de behov som finns.
– Detta är dessutom ett område där det finns många lagar och regler att följa, som ändras med tiden, så det gäller att vara uppdaterad. Det sköter vi åt våra kunder.
Uppdaterad teknik
En väl fungerande elförsörjning är för de allra flesta huvudanledningen att välja Power-as-a-Service. Men kunden får också hjälp att hålla sig ajour med uppdaterad teknik och klimatsmarta och energieffektiva lösningar. Två områden där efterfrågan nu ökar snabbt är reservkraft och elektrifiering av transporter.
Genom att välja oss får kunden tillgång till hela Vattenfalls expertis och kompetens inom elkraft
– För många bolag är det helt avgörande att undvika avbrott i produktionen. Då kan vi hjälpa till med exempelvis ett batterilager för att se till att det alltid finns el. Vi hjälper även till att installera laddinfrastruktur till allt från större lastbilar till personbilar – och kan ta hand om betalningslogistiken, säger Jan Eneman.
Efterfrågan på en trygg partner inom elområdet ökar i många branscher och som helhetsleverantör, med representation över hela landet, kan Vattenfall hjälpa till med de flesta av kundernas behov.
– Genom att välja oss får kunden tillgång till hela Vattenfalls expertis och kompetens inom elkraft. Vi hittar oftast lösningar på alla de behov som kunden har, säger Jan Eneman.
Vill du ha mer information om Power-as-a-Service utan att kontakta oss? Ladda ner vår guide för en fördjupning!