Transparens och kommunikation blev ledorden när Vattenfall bjöd in företagskunderna till Prisdialogen. Många ville veta: hur påverkar omvärldsläget mitt fjärrvärmepris?
Det har varit ett utmanande år i energibranschen. Följderna av Rysslands krig mot Ukraina har slagit hårt, med rusande bränslepriser på kontinenten och osäkra leveranser. För Vattenfall Värmes del har det betytt att produktionskostnaderna ökat med mer än 50 procent på ett år. Men det har också betytt ett större allmänintresse för lokal hållbar energi. Något som märktes under vårens prisdialoger, där Vattenfall bjöd in kunderna till en diskussion om fjärrvärmepriset.
En av deltagarna var Agnes Svedberg, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Uppsala. En branschorganisation som verkar för att skapa goda förutsättningar för fastighetsägare och som har 150 000 medlemmar i Sverige.
– Fjärrvärme är något som påverkar våra medlemmar enormt mycket. Det är en kostnad som ska räknas in i budgeten och som de vill hålla sig informerade om. Dialogen känns extra prioriterad i år, när det rör sig så snabbt på energimarknaden.
Du deltog i Prisdialogen i Uppsala. Vilken fråga var viktigast för dig?
– För mig är det viktigast att få en bild av läget på fjärrvärmesfronten, som jag kan förmedla till våra medlemmar på ett bra sätt. Vi behöver veta vad som händer, vad det drar åt för håll i branschen och hur det påverkar prissättningen. En tydlig kontext, skapar en bättre förståelse.
Tycker du att du fick svar på dina frågor?
– Ja, det tycker jag. Det var ett bra möte och jag blev faktiskt förvånad över att det var så många på plats. Fullsatt till sista stolen här i Uppsala. Jag tycker också att det var pedagogiskt förklarat från Vattenfall, om allt från hur bränslemarknaden fungerar till de olika stegen i prisprocessen.
En tydlig kontext, skapar en bättre förståelse
Kurosh Beradari är marknads- och försäljningschef på Vattenfall Värme, och en av de experter som svarat på frågor under vårens prisdialoger. Han berättar att det blivit deltagarrekord på nästan alla besökta fjärrvärmeorter.
– Min första reflektion är att det är roligt att vi haft så stor uppslutning! Historiskt har det varit en utmaning att få till ett bra deltagande, så det känns jätteviktigt och positivt.
Att det inte varit ett "vanligt år" har märkts tydligt under dialogen, menar han. Den röda tråden har varit energikrisen i Europa, och hur den har påverkat produktionskostnader och prissättning. När året dessutom medfört hög inflation och höga räntor, har det skapat en tuff sits för företagare. Många kunder undrade: vad blir då fjärrvärmepriset nästa år?
Vårt mål är att kunderna ska känna sig trygga med prissättningen, det når vi genom att vara transparenta
– Det är en fråga vi kan ta ställning till först i höst. Vi har ett antal månader kvar och marknaden kan röra på sig. Vi måste också hinna bearbeta kundernas synpunkter. Men jag tror att vi har skapat en förståelse för att vi kommer behöva höja priset avsevärt mer än tidigare kommunicerat.
Vattenfall Värmes prissättningspolicy leds av orden: tydlig, transparent och marknadsbaserad. Varför är transparens så viktigt?
– Utan transparens, inget förtroende. Det fanns en tid i branschen då kunderna fick en prisjustering utan vidare förklaring. Så Prisdialogen infördes för att stärka deras ställning. Vårt mål är att kunderna ska känna sig trygga med prissättningen, det når vi genom att vara transparenta.
Alla kunder deltar inte i Prisdialogen. Har du ett medskick till dem?
– Ja, jag vill att de ska veta att de är välrepresenterade. Vi har många på plats som driver kundsidans sak. Och att de är välinformerade. Under det senaste året har vi växlat upp vår kommunikation rejält, med artiklar, nyhetsbrev, webbinarier, nya prissidor på webben, kundträffar och event. Det är något vi ser att vi vill fortsätta med framåt, säger Kurosh Beradari.
Nästa steg: Samrådsmöten i september
- Vattenfall höll intromöten för Prisdialogen i Uppsala, Haninge, Nyköping, Vänersborg och Motala under maj och juni, 2023.
- Nästa steg blir samrådsmöten i september. Då kommer Vattenfall att föreslå en prisbana för 2024 och en prognos för efterföljande år.
- Här kan du läsa mer om fjärrvärmepriset.
- Här kan du läsa mer om Prisdialogen.
Prenumerera på Vattenfall Värmes nyhetsbrev om fjärrvärme och det nya hållbara energilandskapet!
Prenumerera