VF_clock_rgb 2019-06-14 Lästid: 2 min
Energiteknik

Tjänst informerar om eventuella fjärrvärmeavbrott

Nu kan du som är fjärrvärmekund hos Vattenfall prenumerera på avbrottsinformation. Genom att anmäla dig på Mina Sidor kan du via e-post eller SMS få information om eventuella fjärrvärmeavbrott som påverkar din fastighet. 

OIGD avbrottsinformation Vattenfall 2-2

Det är även möjligt att lägga till flera personer som får dessa aviseringar. Till exempel kan du lägga till din förvaltare eller om du har en hyresgäst som har verksamhet där tappvarmvattnet är kritiskt, exempelvis en frisörsalong. Eller om du har en hyresgäst som du vill att informationen ska gå ut till direkt.

Det är väldigt sällsynt med fjärrvärmeavbrott. Dock behöver vi underhålla våra många och långa värmeledningar ibland. Även om du skulle påverkas så kanske du inte märker av det, eftersom det ofta inte hinner bli kallt innan vi har kopplat på värmen igen. Det som märks är att tappvarmvattnet tar slut. Detta innebär att det inte finns något varmvatten om man vill duscha.

-Nyttan med denna tjänst är att man som fjärrvärmekund kan planera sin verksamhet eller sina aktiviteter ifall man vet om att det planeras ett avbrott under en viss tid, säger Roger Eriksson som är produktansvarig vid Vattenfall Värme Sverige.

Större planerade avbrott för underhållsarbete förläggs oftast till sommarhalvåret då avbrotten har väldigt liten påverkan. Men ibland kan det också uppstå oplanerade avbrott som exempelvis är orsakade av ett läckage som behöver repareras. Nu kan du som är fjärrvärmekund hos Vattenfall få denna avbrottsinformation genom att lägga till prenumerationen på Mina Sidor. Tjänsten är tillgänglig för både företags- och privatkunder och på alla Vattenfalls fjärrvärmeorter.

Avbrottsprenumerationen har funnits en tid i två av Vattenfalls fjärrvärmenät: i Uppsala samt i nätet för Haninge, Tyresö och Älta i södra Stockholm. Nu görs tjänsten tillgänglig för alla kunder. 

Vill du veta mer om fjärrvärme för företag? Besök då Vattenfall Fjärrvärme